Yara

    Hej SYV! Jag har tagit examen 2022. Jag hade 2500 poäng med en utökade kurs (modersmål 1 med betyget A) Och nu läser jag på komvux matte 3&4 och moderna språk arabiska 3&4 för att få 2,5 meritpoäng och höja mitt jämförelse tal. Observerar att jag inte behöver de 5 kurserna som behörighet kurs? Frågan är att hur kommer jag att göra, det blir 5 utökade kurser med 500 poäng, kommer de att räknas med ändå? Eller kan jag byta de mot andra kurser som jag har lägre betyg i ?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    i Examensbeviset kommer ingenting att ändras. U-kurser och kurser lästa efter det att du fick ut examensbevis från gymnasiet räknas in endast i 2 fall: om kursen krävs för behörighet eller om den ger meritpoäng. I ANNAT FALL blir det som om du inte läst de kurserna. Betyget i Modersmål1 som U-kurs kommer inte att räknas in.
    Vad gäller de andra kurserna du läser nu, så beror det på om du i ditt examensbevis kanske har godkänt betyg i engelska 7 (en kurs som ger 1.0 meritpoäng)? Eller om du har betygen i moderna språk 3 och/eller 4 i ditt examensbevis... kanske i franska, tyska eller spanska... det skriver du inget om och jag har därför inte den informationen.
    Om du i ditt examensbevis inte har kurser som ger meritpoäng och får nu, efter gymnasiet godkända betyg i moderna språk 3 och 4 samt matte 3 och 4 och ingen av de kurserna krävs för särskild behörighet till den utbildningen som du vill komma in på - på en svensk högskola eller universitet - då kommer du få 2.5 meritpoäng som är max man kan få + att betygen i alla de kurserna kommer räknas in i ditt jämförelsetal/snittbetyg (de kommer räknas in OCKSÅ, alltså tillsammans med de betygen som redan räknas in. Du kan inte utesluta någon kurs från examensbeviset.

    Studie- och yrkesvägledare