Omar

    Hej! Jag läser en yrkesförberedande program i gymnasiet men jag vill plugga vidare till högskolan och planerar att ta u kurser, mitt fråga är att om man går i ett yrkesförberedande program kan man ta u kurs och hur många u kurser kan man läsa samtidigt ?

    • Daniel :

      Vilket program läser du nu? Vilken utbildning på högskolenivå vill du komma in på eller Vilka kurser krävs det för särskild behörighet till den eftergymnasial utbildning som du vill bli behörig till?

    • Omar : Jag läser el och energiproblemet med inriktning dator och kommunikations teknik, jag tänkte läsa svenska 3, matte 2a och matte 3b som utökande kurs om det går för att bli behörig till softwere enginering i karlskrona?
    • Mikael :

      Svenska 3 har du rätt att läsa, men matte 2a och 3b är det endast om din skola har möjlighet att ge dig plats på de kurserna. Det är tyvärr inte elevens rättighet att på ett yrkesprogram få läsa matte 2 och 3. om lärarkapacitet inte räcker, då måste skola prioritera de elever för vilka läsa mer matte är Obligatoriskt, det är på några högskoleförberedande program som kurser högre än matte 1 som är obligatoriska (dock inte på alla högskoleförberedande program, heller, inte på ES och HU).

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Omar;

    på alla gymnasiala yrkesprogram har alla elever rätt att läsa svenska 2, 3 och engelska 6 - alltså kurser som krävs för Grundläggande behörighet till högskolestudier (och de kurserna får läsas som U-kurser, otanför programmets 2500poäng - detta för att inom programmet ge plats för Yrkeskurserna för breddning och/eller fördjupning av kunskaper viktiga för det valda yrket), men många högskoleutbildningar kräver även kurser för Särskild behörighet. Det är tyvärr inte elevens rättighet att läsa "vilka kurser som helst" på gymnasiet, utan endast de kurser som är obligtoriska på just ditt program + av de valbara kurser kan man läsa de kurser som just din skola kan erbjuda.

    Om du inte blir BEHÖRIG på gymnasiet, kan du söka till komvux och/eller till folkhögskolorna - för att komplettera och bli  behörig till "din" eftergymnasial utbildning.