Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    alla kurser som överstiger programmets 2500poäng och som inte är obligatoriska får i examensbeviset från gymnasiet bli U-kurser (utökat program). Enligt skolverket bör eleven ansöka om att få läsa mer än 2500poäng på gymnasiets nationellt program och huvudman (i praktiken rektor) fattar beslut om en viss elev får eller inte får läsa utökat program.
    Om eleven har 2500 poäng betygsatta kurser då kan ingen kurs vara U-kurs för att eleven ej haft någon utökning av sitt program.
    Om eleven har betygen i färre än 2500 poäng då uppnår eleven inte kraven för examensbevis och får ut ett Studiebevis.
    Det är (som regel) inte elevens rättighet att läsa utökat program men inga regel utan undantag... :) På yrkesprogrammen har eleverna rätt att läsa kurser för grundläggande behörighet(svenska2,3 och engelska 6) och de har rätt till utökning av programmet på grund av att de vill och har rätt att läsa kurserna för grundläggande behörighet. På högskoleförberedande program finns inget som säger att eleven skulle ha rätt till att läsa fler än 2500poäng. Rektorn fattar beslut om en viss elev får läsa fler poäng; oftast baseras det beslutet på elevens mycket goda närvaro och hög motivation + att en viss kurs som eleven behöver för särskild behörighet till en eftergymnasial utbildning inte får plats inom programmets 2500poäng. Rektorn kan trots god närvaro och hög motivation säga Nej till elevens ansökan om att få läsa utökat program. Det kostar ju extrapengar att ge mer undervisning än vad eleven har rätt till + läser eleven på mer än heltid finns också risk för att bli "utbränd"/"gå in i väggen". Och även lärarbrist är också (ofta) en orsak till att rektorerna nekar elever läsa utökat program.
    Idrott 2 är på "vanliga gymnasiala utbildningar" (alltså de som inte är speciella idrottsutbildningar NIU eller RIG) en valbar kurs. Den får ingå inom programmets 2500poäng som Individuellt val, eller läsas utanför programmets 2500poäng (enligt rektors beslut som utökning av programmet och måste i så fall bli i elevens examensbevis markerad med "U"). Betyget i Idrott2 som U-kurs kommer nästan aldrig räknas in i elevens meritvärde. Det finns väldigt få utbildningar som kräver Idrott 2 för särskild behörighet, t.ex kan utbildningar till idrottslärare och fysioterapeut kräva Idrott 2(särskild behörighet) och vid ansökan till just de utbildningar kommer betyget (som U-kurs) i Idrott2 räknas in i elevens jämförelsetal(snittbetyget). Men vid ansökan till andra utbildningar där Idrott2 ej krävs kommer inte det betyget som U-kurs räknas in.
    Skolverkets rekommendation är att det i elevens individuella studieplan, på förhand, innan kursen börjar, skriva in vilken kurs som ska läsas som U-kurs (utökning av programmet) och sedan samma kurs bör i examensbeviset bli markerad med "U". Skolverket avråder från att i efterhand ändra vilka kurser som i examensbeviset blir Utökade.
    ***********
    En speciell situation uppstår om eleven byter program mitt i gymnasiet, eller om eleven börjar på ett nytt program från år1 när hen redan har några betyg från sin utbildning på gymnasiet från tidigare läsår... I så fall kommer eleven (totalt sett) ha fått betygen i fler kurser som motsvarar 2500 poäng och vissa kurser (som "inte får plats" inom 2500poäng) måste i examensbeviset bli markerade som "U" för att de får, helt enkelt inte plats inom 2500poäng som ett "vanligt nationellt program" består av. Idrott 2 kan i de flesta fall bli U-kurs. Men om eleven läser speciella idrottsutbildningar (NIU eller RIG) kan Idrott 2 vara en obligatorisk kurs och i så fall får den kursen inte bli "U"-kurs (för att obligatoriska kurser är aldrig en utökning av programmet).
    Lästips:
    NIU - se förklaring på gymnasieguiden.se/NIU
    RIG - se förklaring på gymnasieguiden.se/RIG

    Studie- och yrkesvägledare