…….

    undrar hur det blir om man blir antagen till ett program, påbörjar det, men sedan vill åka utomlands och plugga ett litet tag. Alltså går det att pausa påbörjad utbildning för att plugga utomlands 1 termin eller 2! Räknas detta som att man har misslyckats med resultatet och inte kan ta ut csn? Tacksam för hjälp!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    Om en studerande på högskolenivå på ett svenskt lärosäte behöver göra ett tillfälligt uppehåll i sina studier kan hen ansöka om ett studieuppehåll med platsgaranti. På Studera.nu hittar du mer information om vad det innebär och hur du går tillväga. Här är snabblänk: studera.nu/studieuppehåll Om du inte får studieuppehåll beviljat, då får du välja att fortsätta läsa på din utbildning eller hoppa av. Om du hoppar av kan du (om du har tur) senare komma in i din utbildning igen - om det då finns ledig plats och om innehåll i programmet inte har ändrats på det sättet som gör att du inte kan hoppa in i en pågående utbildning, utan måste börja om från början.
    Vad gäller studiemedel, så vinner du på att få svar från CSN, för att det är där som beslut om studiemedel fattas. Vad jag, som inte jobbar med beviljande av studiemedel vet för att jag läst på www.csn.se och även tidigare fått svar från de som jobbar på CSN är att man för vissa studier utomlands kan få studiemedel. CSN bestämmer om just de studierna som du vill bedriva utomlands kan godkännas som "studiemedelsberättigade". Och i så fall, och om du även för övrigt uppfyller kraven för att ha rätt till studiemedel, då borde du få utbetalningar för att du studerar utomlands. Här är snabblänk: csn.se/utlandsstudier-med-studiemedel

    Studie- och yrkesvägledare