Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Lilian!

    Från 1 juli det kalenderåret man fyller 20 år är man gammal nog att kunna antas till komvux, oavsett tidigare studier.

    Från det året man fyller 18 år kan man läsa på en av folkhögskolorna. Det finns ca 155 folkhögskolor i Sverige - deras gemensam sida heter www.folkhogskola.nu

    Om du vill, kan du berätta varför du blir utskriven från skolan och vilka betyg du har fått, hur många årskurser du har läst på gymnasiet?

    Hälsningar

    Mikael SYV

    Om du får ett STUDIEBEVIS, spelar ingen roll vilket år du fyller 20 år, - du kan läsa på komvux snarast;

    men om du endast får urdrag ur betygskatalogen och ej ett studiebevis, kommer komvux endast ta in dig tidigast från 1 juli det kalenderåret du fyller 20 år.

    Du kommer inte få ut ditt Examensbevis, detta för att du ej kommer att få godkänt betyg i Gymnasiearbete och godkänt betyg i GA krävs för att uppfylla kraven för examensbevis, detta gäller alla nationella gymnasieprogram.

    Du kan söka och få jobb.
    Du kan söka till yrkeshögskola och komma in - yrkeshögskola, www.yhguiden.se - kan ta in obehöriga.

    Du kan söka till folkhögskolorna /alla, i hela Sverige, oavsett vilken kommun du är folkbokförd i/.
    Ang. läsa på komvux har jag förklarat ovan - beror på om du får ut ditt Studiebevis eller ej.

    Betyg i enskilda kurser gäller tillsvidare. Du ska inte behöva läsa om samma kurser i vilka du redan har godkända betyg i.
    Om du har någon bra förklaring varför du var borta från skolan i ca en månad - får du gärna prata med rektor om det; Examensbevis får du ändå inte, men du kan kanske få Studiebevis och inte blir utskriven i förtid; för att om du blir utskriven i förtid - förlorar du troligtvis även studiebidraget från CSN för både maj och juni... dvs 2 stycken + den där "mellanskillnaden" (pga höjningen i studiebidragens storlek för alla gymnasieelever från mars i år). Läs om det - om du vill - gymnasieguiden.se/reportage/hoegre-bidrag-foer-gymnasieelever.

    Du kan, om du vill, berätta varför du var frånvarande från skolan. I så fall KANSKE kan vi ge dig ett bättre svar. Men du behöver givetvis inte berätta det du inte vill berätta; det här är ju ett öppet forum. Prata kanske med kurator på din skola i stället och/eller med rektor.

    Bästa hälsningar och lycka till!
    Mikael SYV

    Studiebevis & urdrag från Betygskatalogen

    Studiebevis är ett dokument som påvisar att eleven har gått på gymnasiet i minst 3 år och läste mot examensbevis men ej uppfyllde kraven för examensbevis.

    Urdrag från Betygskatalogen - kan innehålla en kurs betygsatt med F eller många kurser, betygsatta med alla möjliga betyg; det är endast en förteckning över vilka kurser man har läst och vilka betyg man har fått; man kan ha läst under kortare eller längre tid, men kortare tid än 3 år, på gymnasiet. Med urdrag från betygskatalogen är man inte berättigad att läsa på komvux tidigare än från 1 juli det kalenderåret som man fyller 20 år.

    • :

      Jag ska nu tar studenten, var borta från skolan över 30 dagar. Har fått goda betyg i alla ämnen förutom Svenska 3 och gymnasiearbetet.Måste jag studerar om allt från ettan igen för att få alla betyg?

    • Mikael : Fråga på din gymnasieskola om du kommer att få Studiebevis eller endast urdrag från betygskatalogen. Jag ska nu utöka mitt svar till dig.
    • : Vad är skillnaden på Studiebevis och udrag från betygskatalogen?
    • : Kan jag göra gymnasiearbetet på komvux/folkhögskola?
    • Mikael : Jag har nu gjort två st. utökningar av mitt tidigare svar till dig; detta skriver jag för att du inte ska missa några tips som vi ger som kanske /förhoppningsvis/ kan bli till hjälp för dig! Bästa hälsningar och Lycka till!
    • Mikael : Om du vill få ut ditt Examensbevis, behöver du läsa på komvux. Folkhögskolorna ger inte betyg, utan OMDÖME. På en folkhögskola kan du på ett år (kortaste tiden är ett år, kan ta längre tid) - få omdöme om grundläggande behörighet till högskolestudier; dina gymnasiebetyg kommer då inte - formellt sett - räknas med. Betyg från gymnasiet eller komvux och omdömen från folkhögskolorna kan inte blandas ihop. På komvux förlorar du ditt betyg i idrott och hälsa 1. Har du högt betyg i den kursen?
    • Mikael : Om du vill få examensbevis som ger behörighet till högskola, behöver du även godkänt betyg i svenska eller i SAS 3.
    • : Tack så mycket, jag ska försöka prata med skolan!
    • Mikael : Ännu ett alternativ för dig är att Rektor kanske kan söka möjlighet till Förlängd studietid för dig; det är en stor Förmån; det är sällan det går att få igenom; om du får erbjudande om det - tacka Ja, är mitt råd. I så fall ska du kunna till hösten fortsätta läsa på din gymnasieskola och förhoppningsvis ta ut ditt examensbevis nästa år.
    Läs alla kommentarer