bambam
    hej. jag visste inte riktigt hur jag skulle skriva som rubrik.
    men jag undrade över sakerna man får lära sig på på humanistiska, vad det innebär liksom.
    vad menas med internationella relationer? vad menas men humanistisk och samhälls vetenskaplig specialisering? vad får man göra? och vad är gymnasiearbete?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej, jag antar att du redan har läst på ganska mycket om Humanistiska programmet. Skickar ändå två länkar: info- om HU http://www.gymnasieguiden.se/program/HU
    och programplan http://www.gymnasieguiden.se/files/program/pdf/programplaner/HU.pdf

    Gymnasiearbete är en obligatorisk kurs, som ingår i samtliga gymnasieprogram. Utan godkänt betyg i Gymnasiearbete kan man inte få ut Gymnasieexamen. Det är med gymnasiearbetet eleven knyter ihop sina studier på programmet & visar att hen är förberedd för yrkesliv eller högskolestudier.
    Här kan du se två exempel http://www.skolverket.se/polopoly_fs/1.181527!/Menu/article/attachment/HU1.pdf
    och http://www.skolverket.se/polopoly_fs/1.181529!/Menu/article/attachment/HU2.pdf

    *** *** ***
    En kurs INTERNATIONELLA RELATIONER, 100 poäng:
    Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

    Olika aktörer, deras mål och medel samt hur dessa samspelar inom utrikes- och säkerhetspolitik. Den moderna nationalstatens utmaningar som en internationell aktör.
    Olika teoretiska perspektiv på internationella relationer.
    Världskrigens och efterkrigstidens betydelse för etableringen av internationella institutioner. Olika former av organiserat samarbete mellan länder och sambandet mellan detta samarbete och den politiska och ekonomiska utvecklingen.
    Orsaker till och följder av samarbeten och konflikter.
    Internationell rätt. Möjligheter och svårigheter med att säkerställa såväl staters som individers rättigheter och säkerhet. Grundläggande internationella konventioner om mänskliga fri- och rättigheter och olika aktörers möjlighet till tillämpning.
    Globaliseringens betydelse för individer, grupper och samhällen samt möjligheter och utmaningar för miljö och resursfördelning.
    Samhällsvetenskapliga begrepp, teorier, modeller och metoder.
    Källkritisk granskning, tolkning och värdering av informationen från olika medier och andra källor. Källhänvisning enligt vanliga system.
    Muntlig och skriftlig presentation i olika former som är vanliga inom området, till exempel debatter, debattartiklar, vetenskapliga rapporter och essäer.
    *** *** ***
    Ämnet Humanistisk & Samhällsvetenskaplig Specialisering
    möjliggör en tvärvetenskaplig eller inomvetenskaplig fördjupning inom ett valt kunskapsområde. Det ger möjlighet till ett vidgat perspektiv på humaniora eller samhällsvetenskap genom fördjupade kunskaper inom området. Humaniora & samhällsvetenskap kan omfatta många olika akademiska discipliner, till exempel filosofi, genusvetenskap, historia, konstvetenskap, medier och kommunikation, nationalekonomi, psykologi, språk, språkvetenskap och statsvetenskap.

    Undervisningen i ämnet ska syfta till att eleverna fördjupar sina kunskaper inom ett valt kunskapsområde. Eleverna ska ges möjlighet att fördjupa ett vetenskapligt förhållningssätt, till exempel genom att diskutera teorier och pröva hypoteser. Undervisningen ska också leda till att eleverna utvecklar förmåga att använda relevanta begrepp och metoder inom kunskapsområdet. Eleverna ska ges möjlighet att utveckla förmåga att vara källkritiska samt resonera kring och presentera resultat. Dessutom ska undervisningen ge eleverna möjlighet att relatera de fördjupade kunskaperna inom humaniora eller samhällsvetenskap till omvärlden samt bidra till att de utvecklar förmåga att omsätta kunskaperna i handling.

    I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att på ett fördjupat sätt arbeta med vetenskapliga metoder inom humaniora eller samhällsvetenskap. I undervisningen ska eleverna dessutom ges möjlighet att uttrycka kunskaper & föra resonemang såväl muntligt som skriftligt samt med hjälp av modern informationsteknik.
    Undervisningen i ämnet ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
    Kunskaper om det valda kunskapsområdet;
    förmåga att bearbeta, analysera och diskutera kunskapsområdet ur olika aspekter samt att relatera kunskapsområdet till omvärlden;
    förmåga att använda begrepp, metoder och teorier i arbetet med kunskapsområdet & att tillämpa ett kritiskt förhållningssätt i arbetet med kunskapsområdet, att praktiskt omsätta kunskaper inom området i olika sammanhang, att presentera kunskaper inom området i olika sammanhang.

    Hälsningar
    Mikael SYV

    Frågor och svar taggade med 'kompis' (4 st.)

    • Emma

      Hamna i samma klass?

      Hej! Jag och min kompis tänkte börja i samma gymnasieskola och vi är nästan helt säkra på att vi kommer in. Vi vill verkligen gå i samma klass men det finns två natur-natur klasser. Finns det något man kan göra för att hamna i samma klass? Mvh. Emma

      Liselotte: : Hej Emma,det finns inte riktigt några regler om hur man "hamnar" i samma klass... Det är mycket möjligt att ni kommer att hamna i samma klass. Ni kan vänta och se... chansen att hamna i samma klass ökar om ni... Läs hela svaret
    • Elena

      Gå i samma klass som kompis i gymnasiet?

      Jag ska börja i gymnasiet nästa onsdag och är rädd att jag inte kommer hamna i samma klass som min kompis. Vi gick ju i grundskolan tillsammmans och nu är jag rädd att vi ska hamna i olika klasser. Hon är den enda kompisen jag har från grundskolan som ska börja i samma gymnasium som mig. Jag är...

      Milla : : Hej Elena! Vilken gymnasieskola ska kom du in på? Är det samma program /och inriktning/ som din kompis kom in på också? Hur indelningen i klasser går på olika skolor är olika.... Läs hela svaret
    • lisa

      Vill inte börja samma gymnasium som kompis, vad ska man göra?

      Det är snart dags att välja gymnasium och jag har valt ut det perfekta gymnasiet, Globala gymnasiet, vilket jag är säker på att jag kommer in på. Jag har diskuterat mina olika val med en av mina närmaste vänner. Och nu har jag fått veta att hon också väljer mellan exakt samma gymnasium som jag...

      Lena: : Hejsan, oj, vilken knivig fråga! Jag förstår hur du känner men inte ska du börja krångla in dig i vita lögner om att du kanske inte ska gå på den skolan mm mm. Jag läser ju av din glädje i ditt... Läs hela svaret
    • Marcus

      Mejla om att gå i samma klass?

      Hej! Jag och min kompis har valt samma program, teknik och eftersom det är 64 platser kommer det att bli två klasser. Kan jag och min kompis mejla om att få gå i samma klass? Vilken ska man vända sig till? Rektorn? Lärare? SYV? Tacksam för svar :)

      Lena: : Hejsan, det låter väl alldeles utmärkt och att mejla! Bra initiativ! Jag tycker ni skriver ett mejl och skickar orginalet till Syv med en kopia till t.ex., rektor, biträdande rektor och även till skoladministratör om det finns en sådan. /Lena, Syv

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga