bambam
    hej. jag visste inte riktigt hur jag skulle skriva som rubrik.
    men jag undrade över sakerna man får lära sig på på humanistiska, vad det innebär liksom.
    vad menas med internationella relationer? vad menas men humanistisk och samhälls vetenskaplig specialisering? vad får man göra? och vad är gymnasiearbete?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej, jag antar att du redan har läst på ganska mycket om Humanistiska programmet. Skickar ändå två länkar: info- om HU http://www.gymnasieguiden.se/program/HU
    och programplan http://www.gymnasieguiden.se/files/program/pdf/programplaner/HU.pdf

    Gymnasiearbete är en obligatorisk kurs, som ingår i samtliga gymnasieprogram. Utan godkänt betyg i Gymnasiearbete kan man inte få ut Gymnasieexamen. Det är med gymnasiearbetet eleven knyter ihop sina studier på programmet & visar att hen är förberedd för yrkesliv eller högskolestudier.
    Här kan du se två exempel http://www.skolverket.se/polopoly_fs/1.181527!/Menu/article/attachment/HU1.pdf
    och http://www.skolverket.se/polopoly_fs/1.181529!/Menu/article/attachment/HU2.pdf

    *** *** ***
    En kurs INTERNATIONELLA RELATIONER, 100 poäng:
    Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

    Olika aktörer, deras mål och medel samt hur dessa samspelar inom utrikes- och säkerhetspolitik. Den moderna nationalstatens utmaningar som en internationell aktör.
    Olika teoretiska perspektiv på internationella relationer.
    Världskrigens och efterkrigstidens betydelse för etableringen av internationella institutioner. Olika former av organiserat samarbete mellan länder och sambandet mellan detta samarbete och den politiska och ekonomiska utvecklingen.
    Orsaker till och följder av samarbeten och konflikter.
    Internationell rätt. Möjligheter och svårigheter med att säkerställa såväl staters som individers rättigheter och säkerhet. Grundläggande internationella konventioner om mänskliga fri- och rättigheter och olika aktörers möjlighet till tillämpning.
    Globaliseringens betydelse för individer, grupper och samhällen samt möjligheter och utmaningar för miljö och resursfördelning.
    Samhällsvetenskapliga begrepp, teorier, modeller och metoder.
    Källkritisk granskning, tolkning och värdering av informationen från olika medier och andra källor. Källhänvisning enligt vanliga system.
    Muntlig och skriftlig presentation i olika former som är vanliga inom området, till exempel debatter, debattartiklar, vetenskapliga rapporter och essäer.
    *** *** ***
    Ämnet Humanistisk & Samhällsvetenskaplig Specialisering
    möjliggör en tvärvetenskaplig eller inomvetenskaplig fördjupning inom ett valt kunskapsområde. Det ger möjlighet till ett vidgat perspektiv på humaniora eller samhällsvetenskap genom fördjupade kunskaper inom området. Humaniora & samhällsvetenskap kan omfatta många olika akademiska discipliner, till exempel filosofi, genusvetenskap, historia, konstvetenskap, medier och kommunikation, nationalekonomi, psykologi, språk, språkvetenskap och statsvetenskap.

    Undervisningen i ämnet ska syfta till att eleverna fördjupar sina kunskaper inom ett valt kunskapsområde. Eleverna ska ges möjlighet att fördjupa ett vetenskapligt förhållningssätt, till exempel genom att diskutera teorier och pröva hypoteser. Undervisningen ska också leda till att eleverna utvecklar förmåga att använda relevanta begrepp och metoder inom kunskapsområdet. Eleverna ska ges möjlighet att utveckla förmåga att vara källkritiska samt resonera kring och presentera resultat. Dessutom ska undervisningen ge eleverna möjlighet att relatera de fördjupade kunskaperna inom humaniora eller samhällsvetenskap till omvärlden samt bidra till att de utvecklar förmåga att omsätta kunskaperna i handling.

    I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att på ett fördjupat sätt arbeta med vetenskapliga metoder inom humaniora eller samhällsvetenskap. I undervisningen ska eleverna dessutom ges möjlighet att uttrycka kunskaper & föra resonemang såväl muntligt som skriftligt samt med hjälp av modern informationsteknik.
    Undervisningen i ämnet ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
    Kunskaper om det valda kunskapsområdet;
    förmåga att bearbeta, analysera och diskutera kunskapsområdet ur olika aspekter samt att relatera kunskapsområdet till omvärlden;
    förmåga att använda begrepp, metoder och teorier i arbetet med kunskapsområdet & att tillämpa ett kritiskt förhållningssätt i arbetet med kunskapsområdet, att praktiskt omsätta kunskaper inom området i olika sammanhang, att presentera kunskaper inom området i olika sammanhang.

    Hälsningar
    Mikael SYV

    Frågor och svar taggade med 'cad' (6 st.)

    • Greta

      Autocad/projektledare?

      Hej, För att arbeta som inredningsaekitekt kräver dem allra flesta att man ska ha kunskaper inom Autocad och projektledning. Vilken utbildning ska man gå för att bli projektledare? Är det projektledare inom bygg som är rätt? Gällande autocad, finns det kortare utbildningar än 2-2,5år?

      Julia: : Hej Greta,du ställer en mycket intressant fråga men som också är rätt svårt att besvara. För det första, så kan olika arbetsgivare ställa rätt olika krav men om vi säger... Läs hela svaret
    • Zainab

      Kan jag bli en arkitekt?

      Hej! Jag går på andra året gymnasium (natur) och börjar fundera på vad jag vill bli. Jag har aldrig varit intresserad av ämnen som biologi eller kemi, men jag valde natur eftersom det ger behörighet till många yrken. Jag har alltid varit intresserad av yrken som är en slags kombination av...

      Julia: : Hej Zainab,det finns många olika sorters arkitekter och det finns också många "arkitekt-liknande" yrken, ex. anläggningsprojektör-BIM >> och byggprojektör-CAD/BIM.Kika också gärna... Läs hela svaret
    • Caroline

      Ångest över gymnasievalet, vad ska jag göra?

      Hej! Jag är väldigt stressad över mitt gymnasieval! Just nu är jag under omvalsperioden och jag har fortfarande inte bestämt mig för vad jag vill gå. Jag funderar mellan naturlinje med inriktning Samhäll plus att då spela fotboll, det andra alternativet är en tekniklinje med inriktning...

      Daniel: : Hej Caroline, jag förstår att det är svårt att välja! Olyckligt är det att du ej kan spela fotboll på den skola som har Teknikprogrammet som du verkar tycka mer om! Jag... Läs hela svaret
    • Ibrahim

      Cad konstruktör?

      Jag tänker gå på el och energi i gymnasiet och tänker bli elingenjör men sen hitta jag ett jobb Elr ett yrke som heter Cad konstruktör (inom mekanik Elr bygg) och jag börjar bli mer och mer intresserad av det men jag vet inte om man kan bli det om man tar...

      Mikael: : Hej Ibrahim, du får gärna läsa om yrket CAD-konstruktör >> på www.framtid.se Utbildning till CAD-konstruktör är en yrkeshögskoleutbildning (i alla fall är det så i Sverige idag).... Läs hela svaret
    • Albin

      Vilka utbildningar kräver cad?

      Hej! Har funderat på att välja till cad 1 och cad 2 i fördjupningskurser i tvåan. (Går naturvetenskap). Undrar vad cad är användbart till egentligen, arkitekt och sådant eller?

      Julia: : Hej AIbin, CAD kurserna kan krävas som SärskiId behörighet tiII några yrkeshögskoIeutbiIdningar - se ex. den här yh<<<< och YH -Byggprojektör CAD/BIM<<  , ännu... Läs hela svaret
    • jonathan

      Plugga vidare till illustratör? tror jag?

      Hej, jag vill plugga vidare till illustratör sen, men vet inte hur jag ska göra. Jag kommer att sluta 3:an efter vårterminen men jag vet inte vilken skola jag vill söka till för jag är osäker på om det faktiskt är illustratör jag vill bli. Jag gillar att hålla på med cad, photoshop, och...

      Anna: : Hej Jonathan, du som går TE har några extra möjIigheter - bI a 4-de tekniskt år och http://teknikspranget.se/

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga