bambam
    hej. jag visste inte riktigt hur jag skulle skriva som rubrik.
    men jag undrade över sakerna man får lära sig på på humanistiska, vad det innebär liksom.
    vad menas med internationella relationer? vad menas men humanistisk och samhälls vetenskaplig specialisering? vad får man göra? och vad är gymnasiearbete?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej, jag antar att du redan har läst på ganska mycket om Humanistiska programmet. Skickar ändå två länkar: info- om HU http://www.gymnasieguiden.se/program/HU
    och programplan http://www.gymnasieguiden.se/files/program/pdf/programplaner/HU.pdf

    Gymnasiearbete är en obligatorisk kurs, som ingår i samtliga gymnasieprogram. Utan godkänt betyg i Gymnasiearbete kan man inte få ut Gymnasieexamen. Det är med gymnasiearbetet eleven knyter ihop sina studier på programmet & visar att hen är förberedd för yrkesliv eller högskolestudier.
    Här kan du se två exempel http://www.skolverket.se/polopoly_fs/1.181527!/Menu/article/attachment/HU1.pdf
    och http://www.skolverket.se/polopoly_fs/1.181529!/Menu/article/attachment/HU2.pdf

    *** *** ***
    En kurs INTERNATIONELLA RELATIONER, 100 poäng:
    Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

    Olika aktörer, deras mål och medel samt hur dessa samspelar inom utrikes- och säkerhetspolitik. Den moderna nationalstatens utmaningar som en internationell aktör.
    Olika teoretiska perspektiv på internationella relationer.
    Världskrigens och efterkrigstidens betydelse för etableringen av internationella institutioner. Olika former av organiserat samarbete mellan länder och sambandet mellan detta samarbete och den politiska och ekonomiska utvecklingen.
    Orsaker till och följder av samarbeten och konflikter.
    Internationell rätt. Möjligheter och svårigheter med att säkerställa såväl staters som individers rättigheter och säkerhet. Grundläggande internationella konventioner om mänskliga fri- och rättigheter och olika aktörers möjlighet till tillämpning.
    Globaliseringens betydelse för individer, grupper och samhällen samt möjligheter och utmaningar för miljö och resursfördelning.
    Samhällsvetenskapliga begrepp, teorier, modeller och metoder.
    Källkritisk granskning, tolkning och värdering av informationen från olika medier och andra källor. Källhänvisning enligt vanliga system.
    Muntlig och skriftlig presentation i olika former som är vanliga inom området, till exempel debatter, debattartiklar, vetenskapliga rapporter och essäer.
    *** *** ***
    Ämnet Humanistisk & Samhällsvetenskaplig Specialisering
    möjliggör en tvärvetenskaplig eller inomvetenskaplig fördjupning inom ett valt kunskapsområde. Det ger möjlighet till ett vidgat perspektiv på humaniora eller samhällsvetenskap genom fördjupade kunskaper inom området. Humaniora & samhällsvetenskap kan omfatta många olika akademiska discipliner, till exempel filosofi, genusvetenskap, historia, konstvetenskap, medier och kommunikation, nationalekonomi, psykologi, språk, språkvetenskap och statsvetenskap.

    Undervisningen i ämnet ska syfta till att eleverna fördjupar sina kunskaper inom ett valt kunskapsområde. Eleverna ska ges möjlighet att fördjupa ett vetenskapligt förhållningssätt, till exempel genom att diskutera teorier och pröva hypoteser. Undervisningen ska också leda till att eleverna utvecklar förmåga att använda relevanta begrepp och metoder inom kunskapsområdet. Eleverna ska ges möjlighet att utveckla förmåga att vara källkritiska samt resonera kring och presentera resultat. Dessutom ska undervisningen ge eleverna möjlighet att relatera de fördjupade kunskaperna inom humaniora eller samhällsvetenskap till omvärlden samt bidra till att de utvecklar förmåga att omsätta kunskaperna i handling.

    I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att på ett fördjupat sätt arbeta med vetenskapliga metoder inom humaniora eller samhällsvetenskap. I undervisningen ska eleverna dessutom ges möjlighet att uttrycka kunskaper & föra resonemang såväl muntligt som skriftligt samt med hjälp av modern informationsteknik.
    Undervisningen i ämnet ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
    Kunskaper om det valda kunskapsområdet;
    förmåga att bearbeta, analysera och diskutera kunskapsområdet ur olika aspekter samt att relatera kunskapsområdet till omvärlden;
    förmåga att använda begrepp, metoder och teorier i arbetet med kunskapsområdet & att tillämpa ett kritiskt förhållningssätt i arbetet med kunskapsområdet, att praktiskt omsätta kunskaper inom området i olika sammanhang, att presentera kunskaper inom området i olika sammanhang.

    Hälsningar
    Mikael SYV

    Frågor och svar taggade med 'rankning' (6 st.)

    • Elias57477

      Enskilda högskolan stockholm?

      Hej Jag har kollat på lite utbildningar och snubblade in på kandidatprogram i mänskliga rättigheter via enskilda högskolan i stockholm. Detta är en utbildning som intresserar mig men har aldrig hört talas om skolan. Är det en bra skola med bra chans...

      Milla : : Hej!Enskilda högskolan Stockholm finns med i listan på Universitets- och högskolerådets webbplats, se studera.nu/att-valja-utbildning/adresser/universitet-och-högskolor och det betyder att... Läs hela svaret
    • Kevin

      Vilka universitet är bäst?

      Hej! 1. Jag vet ju att LTH, LiU, KTH och Chalmers är bra men vilket är bäst inom teknik? Jag syftar mest på självaste utbildningen och arbetsmiljön på universitet och inte självaste studentlivet 2. Är högskoleingenjörsprogrammet mest...

      Anna: : Hej Kevin!Du ställer frågorna som vi på FRåGA SYV (i princip) inte har någon som helst möjlighet att besvara.angående "välja en master om jag känner för det" -... Läs hela svaret
    • Johanna

      Kandidatexamen 180 p Högskola, universitet?

      Hej! Jag heter Johanna och vill studera vidare men undrar lite över vad som gäller angående kandidatexamen via högskola till jämförelse med universitet? Enligt studera.nu så står det nämligen: ``Ett universitet har ett generellt tillstånd...

      Anna: : Hejsan,kandidatexamina ligger på Grundnivå och på den nivån är det ingen skillnad mellan att läsa på en högskola eller på ett universitet. Det är först... Läs hela svaret
    • Kajsa

      Spelar det roll vilket universitet man läser vid?

      Till hösten ska jag läsa en ekonomiekandidat, gärna med inriktning mot marknadsföring. Å ena sidan vill jag läsa vid ett högt rankat universitet för att "få bättre karriärs-chanser", men å andra sidan vill jag läsa...

      Julia: : Hej Kajsa,tre år är lång tid att gå på en utbildning där man måste prestera högt - och om man inte riktigt trivs på skolan eller i staden där man... Läs hela svaret
    • Saraí

      Kan man plugga kriminologi om?

      Hej, Jag vill plugga kriminologi på Universitet. Min fråga är det, kan man plugga inom den kriminologiska instituten om man studerar inom den juridiska fakulteten ?

      Daniel: : hej, det finns fristående kurser och program (sammansatta kurser) - på många olika lärosäten i Sverige - så på något sätt har med Kriminologi att göra; se exempelvis i... Läs hela svaret
    • Taleb

      Göteborg universitet/Chalmers högskola?

      Hej jag går i utbildningen kemi kandidatprogrammet i Göteborgs universitet och efter utbildningen vill jag läsa masterprogram jag har kollar runt och sätt att det finns en masterprogram i Materials Chemistry i Chalmers Högskola och jag undrar om jag kan läsa...

      Julia: : Hej Taleb; kika på behörighetskraven för masterprogrammet i Materials Chemistry på Chalmers. Om du uppfyller behörighetskraven, kommer du delta i konkurrensen om utbildningsplats.På... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga