Hej Habib,
    du får gärna se information på Försvarshögskolans hemsida:fhs.se/utbildning/det-har-kan-du-studera/officersprogrammet/behorighet där ser du bl.a en lista på vilka krav som ställs vad gäller behörighet. Antagningsprocessen innehåller bland annat flera tester, både fysiska och psykiska, som sökande måste klara för att komma in. Särskild behörighet skiljer sig mellan olika inriktningar inom officersprogrammet, t.ex Särskild behörighet för militärteknisk inriktning består av godkända betyg i gymnasiala kurser: Fysik 2, Matematik 3b eller Matematik 3c, Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1+1a2.
    Vad gäller den delen av din fråga som handlar om antagningsstatistik (antagningsgränser) till offisersprogrammet - Antagningsstatistik saknas för utbildningen, står det på lärosätenas gemensam webbplats www.studera.nu Varför det är så? Jo, för att antagning görs på "andra meriter"; alltså man måste vara Behörig men sedan väljs av de behöriga mest lämpliga sökande. Vem är mest lämplig? Det säger resultat av de testerna som genomförs inom antagningsprocessen.