Marina
    Hej, jag undrar vad Arbetsmarknadsutbildningar är för något? Vilka är dem och hur hittar jag dem? Och vilka yrken leder de till?
    Tack på förhand !
    Marina :)

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Marina!
    Om man är arbetslös kan en arbetsmarknadsutbildning leda till ett jobb.

    Arbetsmarknadsutbildningar är korta, yrkesinriktade utbildningar till yrken där det finns brist på utbildad personal. Plats på en arbetsmarknadsutbildning får man via personal på Arbetsförmedlingen. Kontakta din arbetsförmedlare

    Penna i ruta

    Så fungerar arbetsmarknadsutbildning

    • En arbetsmarknadsutbildning garanterar inte att du får ett jobb, men den förbättrar dina chanser att få ett jobb. De utbildningar som Arbetsförmedlingen "skräddarsyr" i samarbete med en specifik arbetsgivare är de som oftast leder till jobb.
    • Vilka utbildningar som finns just nu beror på hur arbetsmarknaden ser ut för tillfället.
    • Det är alltid "din arbetsförmedlare" (dvs den person som är din "handläggare" på AF) som avgör om en utbildning är ett bra sätt att öka just dina möjligheter att få jobb. Kontakta därför din arbetsförmedlare och diskutera vilka möjligheter just du har.
    Kugghjul

    Vem kan gå en arbetsmarknadsutbildning?

    Det är flera saker som påverkar vilka möjligheter varje person har.  "Din arbetsförmedlare" väger samman bland annat

    • dina tidigare utbildningar och erfarenheter
    • behoven på arbetsmarknaden.

    Du behöver också uppfylla något av följande:

    • Du är som lägst 25 år gammal och inskriven som arbetssökande på Arbetsförmedlingen.
    • Du är ung och har en funktionsnedsättning som påverkar din arbetsförmåga.
    • Du har fyllt 18 år och har svårt att få jobb av särskilda skäl.
    • Du deltar i jobbgarantin för ungdomar eller i jobb- och utvecklingsgarantin.

    Du som är ny i Sverige

    Är du ny i Sverige kan du få gå en arbetsmarknadsutbildning om du

    • har fyllt 20 men ännu inte 65 år och har uppehållstillstånd som flykting, kvotflykting, skyddsbehövande eller är anhörig till någon av dessa.
    • har fyllt 18 men inte 20 år och saknar föräldrar i Sverige.

    Exakt vilka arbetsmarknadsutbildningar som just du kan gå måste du, alltså, prata med "din arbetsförmedlare" om. Info om vilka arbetsmarknadsutbildningar som finns tillgängliga kan finnas på arbetsförmedlingens hemsida. Arbetsförmedlingen kan också i vissa fall ordna plats på utbildningar ang. vilka det inte finns någon info på www.arbetsformedlingen.se