Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32078 frågor besvarade.
vad är bäst för mig?
3Poäng
Anonym
Hej, jag går i nian nu och är osäker för val
Jag gillar både natur och samhällsämnerna, har dock lite svårt med fysik men har fått ett c hittills. Vet inte vad jag vill läsa vidare senare då jag är intresserad av bådd samhällsdebatter och naturfrågor såsom miljö etc. Har fått relativt bra betyg hittills och ligger på 280 poäng. Funderar även lite på ib, vad är bäst föe mig?
Vill vara anonym eftersom mitt namn ej får publiceras på nätet: )
Se innehåll i mattekurser på www.matteboken.se - på NA läser man upp till Matte 3 på en av inriktningarna och upp till Matte 4 på den andra inriktningen.
Med dina betyg på 280 poäng kan du troligtvis komma in både på NA, SA och IB - frågan är vad du vill och vad som passar dig bäst? Och det är just det som du vill få svar på från oss...
Vi känner inte dig och det är, som sagt, extremt svårt att gissa utifrån den korta frågan som du ställer.
Tips_ boka "skugga en elev" och bli gymnasieelev för en dag på alla tre programmen (olika dagar, förstås) och då kan du testa och jämföra, prata på plats med elever som går de olika programmen, delta på lektionerna och känna in atmosfären på skolan och i klassen.
Du kan börja med att läsa om olika skolor och olika program och att gå på öppet hus och mässorna.
Bästa hälsningar och lycka till!
ANNA
Frågor och svar taggade med 'kunskapskrav' (2 st.)
Jag går första året på gymnasiet och jag har nästan A i ett visst ämne. Det är bara några få kunskapskrav som är på E nivå. Jag skulle vilja göra någon sorts extrauppgift för att komplettera detta. Har läraren skyldighet att erbjuda detta ifall man frågar?
Mikael: :
Jag tror inte läraren har en sådan skyldighet men Syv har inget med betygsättning att göra. Ring i stället till Skolverket-08-52733200.
Vad händer om man har godkänt i alla kunskapskrav på idrotten men får ett F på en blir betyget F då?
Mikael: :
Läraren gör bedömning om eleven har uppnått kraven och kan få godkänt på kursen eller inte; det är inte i detalj reglerat ang antal delkursprov mm.