Ida
    Hej! jag vill höja mitt jämförelsetal för att förbättra mina chanser att komma in på uni. Från gymnasiet där jag läste Samhälle har jag E i 4 ämnen (om jag ej medräknar idrott och gymnasiearbete), och F i 2 ämnen. I de flesta andra ämnen har jag C. Jag har läst spanska 4 så har meritpoäng därifrån. Jag läser 1 kurs just nu på komvux och när jag är klar har jag grundläggande behörighet.

    Jag undrar nu vad som kommer gynna mig mest om jag vill höja mitt jämförelsetal; att göra prövning i något/några av de 4 ämnena jag har E i, läsa upp de 2 ämnena jag har F i eller att läsa engelska 7 och få meritpoäng? För visst kan jag läsa det på komvux även fast jag har meritpoäng från gymnasiet? eller föreslår ni att göra högskoleprovet?

    Hjälp gärna en kluven tjej!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ida,

    det skadar inte att göra Högskoleprovet. Även om man har ett giltigt resultat från HP, kan man göra HP ännu en gång - och så många ggr man hinner och orkar.
    ''''

    Du skriver att du kommer få Grundläggande behörighet när du är klar med den kursen som du läser på komvux nu. Då undrar jag - har du Studiebevis eller Examensbevis och från vilket program?
    Med de knappa uppgifter som finns i din fråga är det mycket svårt att ge några råd.

    Det jag behöver veta är - har du fått Examensbevis eller studiebevis på gymnasiet och från vilket program och inriktning?
    Vilken utbildning på högskolenivå du vill söka till?
    Du behöver både grundläggande & Särskild behörighet (även om du gör Högskoleprovet).
    ****

    Mycket bra är det att samråda med SYV på komvux, som kan titta på alla dina betyg och ha en samlad bild framför sig.
    **********
    Om du ej har examensbevis eller har examensbevis från ett yrkesprogram, kan du ta ett nytt examensbevis från komvux i så fall.
    Betyg i Idrott och hälsa får ej ingå i examensbevis från komvux.

    GA, gymnasiearbete, kan man inte få högre betyg i än E, men då räknas också inte det betyget in i Jämförelsetalet/Meritvärdet.