Oscar

    Hej, jag ska söka till gymnasiet och jag vill gå ekonomiprogrammet. Men jag skulle kanske vilja bli arkitekt i framtiden men vill inte gå teknik, men jag såg att så länge man läser naturvetenskap 2 och matte 3 har man behörigheterna jag behöver. Så min fråga är vad det ör för skillnad på matte 3 och matte 3b? Och har jag fortfarande behörighet om jag läser matte 3b?

    • Pia : På nivå 3 i gymnasiematematik finns två kurser: matematik 3b och 3c. B-spår är mer inriktat på ekonomi och c-spår i matten är mer inriktat på naturvetenskap/teknik. Vilken av de kurserna ger behörighet om matematik 3b/3c krävs för särskild behörighet.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Oscar!
    Du fick rätt svar i en kommentar som Pia har skrivit. Både matematik 3b och 3c är "matematik3".
    Får du godkänt betyg i antingen matematik3b eller 3c, blir du behörig (vad gäller matematik) till alla utbildningar som kräver "matematik3".
    Kursen naturkunskap 2 måste du också läsa. Den ingår inte som obligatorisk kurs i någon av gymnasieskolans program. Fördelar av att läsa TE inriktning samhällsbyggande & miljö är att du kan på den utbildningen läsa några kurser som förbereder inför vidareutbildning till arkitekt. För formell behörighet behöver du inte läsa några "arkitekt-kurser" på gymnasiet, men det underlättar om du gör det: både vad gäller att klara Arkitektprovet (om du väljer att göra det) och när du påbörjar studierna till arkitekt, så underlättar det om du redan kan vissa grunder i arkitektur. Om du inte vill läsa Teknikprogrammet, rekommenderar jag att du kikar på ES/bild-och-formgivning. Exempel på en gymnasieskola som erbjuder ES/bild-och-formgivning är LBS-kreativa-gymnasiet-jönkoping