Kimia
    Hej
    Vad är det som är bra med att man både har höga betyg & hög resultat av hp,när man ska söka in på en eftergymnasial eller högskoleutbildning?.

    Mvh

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej, det som är bra att man har en extra chans i fall man gör Högskoleprovet. Att göra högskoleprovet är frivilligt men man får då en extra chans.
    Även om man har högsta betyg och högst resultat på HP - i fall även andra som söker har också de högsta betygen och det högsta resultatet och antal sökande som har det är fler än platser, har man då en extra chans och sedan gäller det kanske också att ha tur - om det blir utlottning av platserna.
    Ofta finns det samband mellan höga betyg i högt resultat av HP. Om man är duktig får man både höga betyg och högt på HP. Det är extremt sällan att man kan få högt resultat på HP om man inte har höga betyg.
    Bästa hälsningar
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    • : Tack!,så har man en extra chans att komma in på eftergymnasiala utbildningar om man både har högt resultat & höga betyg?Mvh
    • Milla : Ja, så är det. Helt rätt uppfattat! Milla SYV