E

    Och vad avgör att man får en programmärkt eller icke-programmärkt examen?

    • Mikael : Gäller din fråga examensbevis från komvux eller yrkeshögskoleexamen eller examen från universitetet/högskola?
    • E : Jag tänker på högskolestudier.
    • Julia : Tack för förklaringen. Jo, jag gissade att det är så du menade och har rdan skrivit ett svar, nedan.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej E,
    om din fråga gäller högskolestudier, då vill jag be dig kika på svaret som KTH ger på frågan: fragasyv.se/fragor/hoegskoleingenjoer-master

    Vänd dig annars till den institutionen där du vill läsa. Om du på någon webbplats ser att begreppet "icke-programmärkt examen" nämns, kontakta webbansvarig för den sida och fråga var de fick den informationen ifrån och var du kan läsa mer om det.

    Utifrån ett svar som Sveriges Arkitekter gav, så förstår jag det på följande vis: att allt fler studerande på högskolenivå delar upp sin utbildning och läser kandidat respektive mastern på olika lärosäten. I Sverige verkar det inte utgöra några problem. Vad gäller få jobb utanför Sverige, så finns det, enligt svar från Sveriges Arkitekter många personer som jobbar utanför Sverige som har fått sin kandidat respektive master på olika arkitektutbildningar. En sådan "delad utbildning" hindrar, allmänt sett, inte från att kunna jobba utomlands, men det kan finnas vissa jobb och roller som kan kräva en traditionell utbildningsväg och arkitektexamen.
    Om du vet vilka arbetsgivare du vill i framtiden jobba för, kan vi råda dig kontakta dem och fråga om hur de ser på den "delade utbildningen".