Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, gymnasiet består av olika kurser som ger poäng, när man har läst klart gymnasiet efter tre år så ska man ha läst 2500 kurspoäng. Programfördjupningskurser är olika valbara kurser som eleven väljer inför år 2 - ofta tillsammans med Individuella valet som också är valbara kurser inom ramen för de 2500 kurspoängen man läser. Vilka programfördjupningskurser som finns kan vara olika från skola till skola - det finns så många och det är upp till skolorna att välja ut ett sortiment.

    Därför är det svårt för mig att säga vilka gymnasium som har vad. Det bästa är att kolla vilka kurser som erbjuds på just de gymnasium som du är intresserad av att gå. /Lena, Syv