Hej Joel,
    Utan att veta var den texten står, är min bästa gissning att med "svenska/svenska som andraspråk på grundläggande nivå eller motsvarande kunskaper" menas godkänt betyg i svenska eller svenska som andraspråk från vårterminen i årskurs 9 på grundskolan eller nivåbedömning i svenska som visar på att man kan börja läsa på gymnasial nivå med undervisningsspråk svenska (vilket betyder att man tros ha kunskaper som motsvarar lägst E i svenska eller svenska som andraspråk i slutbetyg från grundskolan).
    Den formuleringen som du skriver i din fråga brukar stå som behörighetskravet inför vissa gymnasiala kurser på komvux/Vuxenutbildningen.

    • Elev : Tack
    • Elev : Vet du vad man får för behörigheter efter att man har studerat i gymnasiesärskola
    • Anna : Undrar du vilka högre studier man blir behörig till efter gymnasiesärskola?
    • Elev : Ja
    • Anna : Mitt förslag är att du ställer din fråga till studievägledare som jobbar på gymnasiesärskolorna. Jag tror de kommer att svara att det beror på vilken kunskapsnivå eleven uppnådde på gymnasiet och att det inte går att ge ett generellt svar, utan man bör titta på just den elevens unika situation och arbeta utifrån den situationen: med hänsyn tagen till vilka intressen eleven har och vilka betyg hen fick på gymnasiet.
    • Anna : Om man har en intellektuell funktionsnedsättning eller en förvärvad hjärnskada, då har man inte förutsättningar att läsa på "vanlig komvux", då finns utbildningar för den personen inom särskild utbildning för vuxna. Du får gärna kontakta studievägledare på komvux i den kommunen där du är folkbokförd för mer information.
    Läs alla kommentarer