Yad
    Hej jag vill gärna veta mer om gymnasiepoäng/poängsystemet och har många dumma frågor att ställa. Jag vet inte vad det är och hur det fungerar. Har kollat många sidor men hittar inte svaret på det jag vill ha. Och jag har sett att för exempel Engelska 6 ger 100 p. Vad innebär det?

    Jag har också hört att man måste ha 2500 poäng för att ta examen. Är examen varje år eller bara sista året? Varför måste man ta examen?
    Hur samlar man poäng? Om jag får F i ett ämne, då får jag inte poäng i den ämnen?
    Om jag får E i alla ämnen, då får jag poäng i alla ämnen?

    Jag vill bli pilot och det står jag måste ha gått ut gymnasiet med godkänt slutbetyg. Vad innebär det? För häromdagen hörde jag att man inte får slutbetyg längre, istället tar man examen. Betyder detta att jag inte kan bli pilot om jag inte tar examen?

    Jag har kollat olika sidor och plussat ihop alla poäng jag får från varje ämne, men det blev inte 2500, jag har kollat många linjer och man får bara ungefär 2100 poäng från linjerna, hur kan jag göra så jag får mer poäng för att ta examen? Varför tar man egentligen examen och varför är det viktigt att ta den?

    Jag är så förvirrad, jag förstår ingenting om gymnasiesystemet, skulle verkligen uppskatta om ni kunde förklara åt mig hur detta systemet fungerar.

    Mvh Yad

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, kul att du är så intresserad! Det är jätteviktigt att förstå systemet så man vet på vilka villkor man pluggar.

    Gymnasiet bygger på olika utbildningsprogram (kallas nationella gymnasieprogram) som man mäter i kurspoäng. ALLA gymnasieprogram bygger på att du får ihop kurser på som du säger 2500 kurspoäng. ALLA gymnasieprogram har förutbestämda grundpaket av kurser + en del valbara kurspaket som du väljer på skolan. I slutänden ska det ALLTID blir 2500 kurspoäng. Du sätter alltså inte ihop ditt program själv - du kan välja vissa kurser själv men till 90% är allt klart och bestämt från början vad du läser.

    Gymnasieprogrammet består således av kurser som vanligast är på 100 alt 50 poäng, vissa kurser är större. 100 kurspoäng är ungefär 100 timmars studier. Således tar det alltså tre år totalt att få ihop dessa 2500 kurspoäng. Då får du en Gymnasieexamen i slutet av dessa tre år. En Gymnasieexamen kan man ju också säga är ett slutbetyg.

    I dom olika kurserna får du betyg som är likamed en betygspoäng - precis som på grundskolan. Har du läst en kurs på 100 poäng men fått F så får du 0 i betygspoängen men du får ändå dina 100 kurspoäng - du har ju varit där och försökt men inte nått målen. Får du E så har du 10 betygspoäng och 100 kurspoäng. Den som sedan samlar bäst betygspoäng har bäst förutsättningar att ta sig in på olika universitet och högskolor.

    För Pilot krävs att du har just en Gymnasieexamen i botten som sedan behöver innehålla vissa särskilda kurser som t.ex fysik och matte.

    Jag hoppas jag har förklarat grunden. Boka gärna en tid med din Syv på skolan för att mer i detalj diskutera det jag pratar om ovan. /Lena, Syv