Alexander
    Hej!

    En del utbildningar kräver omkring 19 i meritvärde medans de bara kräver 1.1 i högskoleprovpoäng. 19 i merit kan jag bara drömma om då jag inte satt några toppbetyg första året. Men 1.1 låter mänskligt.

    Det finns alltid en hake. Vad är haken med just hsp? Varför satsar inte alla på hsp istället för merit då det är så mycket lägre intagningskrav? Jag har inte funnit något svar på min fråga och hoppas på att få det här.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Alexander,
    du frågar varför "alla" inte satsar på Högskoleprovet och det är svårt att svara för "alla"... *L* ;-) Det kan vara olika anledningar: HP kostar pengar, nu för tiden 450 kr. och man får inte pengarna tillbaka i fall man ångrar sig och inte gör provet eller får dåligt resultat på det; det tar en hel lördag i anspråk.
    En annan orsak kan vara att de som har höga betyg, känner att de inte behöver göra HP. Betyg måste man ändå ha för att bli behörig och HP är ngt. extra som man måste anmäla sig speciellt.
    En del ungdomar inte tänker på HP innan det är för sent /man måste anmäla sig i år senast 16 febr. annars så brukar det vara 15 febr./ till provet som äger rum 28 mars. Har man missat anmäla sig och betala innan mitten av februari, får man nästa chans att göra provet i oktober... då söker man på betyg.
    Det finns folk som blir väldigt nervösa på prov och undviker utsätta sig för extra prov "i onödan".

    Det är de förklaringar som jag kan komma på.
    Hoppas det blir till hjälp.
    Mvh Mikael SYV