Aya
    Hej !
    Jag går i åttan och undrar vad är ib och im för program, och vilken linje man kan välja i dessa program

    1 Svar

    Hej Aya!

    IB står för International Baccalaureate Diploma
    IB är en internationellt erkänd studentexamen som finns på över 2 000 skolor i mer än 125 länder. Det är en universitetsförberedande utbildning där du läser alla ämnen på engelska. Här kommer det en lista på några skolor som du blir behörig till att söka efter godkänd utbildning på IB i Sverige: Universitet som Oxford, Cambridge, Princeton, Harvard, Heidelberg & Sorbonne.

    Själva IB-utbildningen är tvåårig, men i Sverige omfattar IB tre års studier precis som alla andra gymnasieprogram. Det första året är ett förberedande år under vilket är det svenska gymnasiekurser som läses & sedan följer den tvååriga IB-utbildningen. År 3 har IB slutexamen för de ämnen som eleven valt som examensämnen.

    IM står för introduktionsprogram.
    Introduktionsprogrammen är till för dem som inte är behöriga till gymnasieskolans nationella program. Det finns fem introduktionsprogram, vars mål är att förbereda eleverna antingen för ett nationellt program, för arbetsmarknaden eller för någon annan utbildning (till exempel på en folkhögskola). Varje elev på ett av introduktionsprogrammen har en individuell studieplan och läser på heltid. Om eleven önskar lägre studietakt ska det i så fall stämma överens med det program som hen har valt. Introduktionsprogrammen ger elever möjlighet att studera utifrån sina individuellt förutsättningar.

    På den här hemsidan kan du läsa mer om alla program:

    http://www.gymnasieguiden.se/program

    Lycka till med dina framtida studier och hör av dig om det är något mer som du undrar över.
    Vänliga hälsningar
    Melina SYV