Vladislav
    Jag vill bli slöjdlärare på grundskolan och kommer läsa en hantverkslinje på folkhögskola som säger att man blir behörig att läsa vidare till lärare i praktiska och estetiska linjer. Jag undrar då hur man går tillväga. Jag tänkte att jag kan läsa till två ämne som bild och konst då jag har läst filmkunskap och hemkunskap för att jag redan arbetar som kock. Behövs egentligen bara högskoleexamen i praktiska ämne samt en lärarexamen och komplettering i dessa andra två änmen för att man får anställning på heltid?

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Länktips: https://www.framtid.se/yrke/slojdlarare

    https://www.framtid.se/yrke/textilslojdlarare

    yrke/hem-och-konsumentkunskapslarare

    Hej Vladislav,
    är det Slöjdlärare och/eller Hemkunskapslärare >> du vill bli? Inom slöjd finns det Trä-& metallslöjd- och Textilslöjdlärare>>.

    Ang. anställning på heltid...
    Det finns inte någon garanti på att kunna få anställning. Ja, det är Lärarbrist... och om man är flexibel, kan tänka sig att flytta till en annan ort och/eller undervisa även i de ämnen, i vilka man inte är behörig - då finns det mycket goda chanser att få anställning på heltid.
    Men om man vill bli lärare i endast Ett ämne - kanske man inte kan få anställning på heltid på en och samma skola, utan antingen får jobba deltid, undervisa i ämnen i vilka man inte är behörig; kombinera med att jobba som utbildningsadministratör, skolvärd eller KAA-ansvarig >>; eller jobba på flera skolor samtidigt (vilket kan vara stressigt både för dig, som lärare och för de som lägger schemat - här tänker jag på restid mellan solorna).

    Om du vill satsa långsiktigt och jobba som lärare i många år - råder jag dig att fundera över att söka till ett lärarprogram där du blir behörig lärare i flera ämnen. De kombinationer av ämnena, som finns inom lärarprogrammen, är framtagna med tanke på att de flesta lärare vill få heltidsanställning på en och samma skola.
    Om du kämpar med att bli behörig lärare i bara ett ämne, när det på grundskolan är det oftast i 3 ämnen som man är behörig - kommer du att finna dig i sämre position, jämfört med lärare behöriga i flera ämnen. Behörig i flera ämnen är mer värdefull för en skola och de lärare kommer troligtvis att få högre lön, bekvämare schemat och heltid på samma skola och behörig i bara ett ämne lärare får "ta det som blir över..." - dvs du kan kanske ha en lektion tidigt på morgonen och sedan en lektion sent på eftermiddag och "fritid i mitten av dagen"... och lön för deltid. Alternativet är att du går med på att "hoppa in" som vikarie vid andra lärarnas sjukdom - och ibland kan få lön för heltid /under de veckorna lärare var sjuka/...
    Det snabbaste vägen är inte alltid den bästa...

    Vänligen

    ANNA

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,
    vi behöver fler lärare i Sverige. Bra att du siktar på att bli en BEHÖRIG lärare. Dock kan man börja med att jobba /ett tag/ som obehörig. fördelarna för dig här blir att du får testa på "på riktigt" vad yrket går ut på + att det ofta finns möligheter att få hjälp att bli behörig, om man jobbar som obehörig lärare och vill stanna i läraryrket (jag syftar på olia projekt som VAL, Lärarlyftet... ).

    Utbildningsupplägg (inom lärarutbildningar) kan förändras; det pågår utredningar och ändringar kan bli införda inom rätt så kort tid. Det gör det svårt att planera på långsikt.

    Allmänt gäller (i alla fall enligt de regler som gäller idag) att för att bli Behörig lärare behöver man Lärarlegitimation, som baseras på att man har fått ut LÄRAREXAMEN. Det tar minst 3 års-studier på heltid på högskolenivå för att kunna få ut Lärarexamen. Detta gäller dock inte yrkeslärare >>. Sedan tillkommer det frågan - i vilka ämnen och på vilken/vilka nivåer som man blir behörig lärare? OBS! man kan Utöka behörighet som man redan har i sin lärarlegitimation - senare.
    Reglerna är komplicerade och kan ändras ganska mycket när som.
    Det är därför bekvämare och säkrare att söka till Lärarprogrammen.
    Jag håller med Anna (ett svar som du redan har fått från en annan SYV) om att det finns fördelar i att läsa ett program. Andra sätt, utanför lärarprogram, att bli behörig lärare på är i första hand tänkta för personer som redan har andra Långa högre utbildningar, så att de inte ska behöva gå hela program (och så finns det också "vissa ämnen" som ej ingår i några lärarprogram och då måste man "krångla" för att kunna bli behörig lärare i de ämnena)... men om man ej förut läste på högskolan och ditt undervisningsämne ingår i ngt. lärarprogram, är det nästan alltid bättre att försöka komma in på ett lärarprogram (jämfört med att försöka sätta ihop sin utbildning på annat sätt).

    Vänligen
    Julia syv