Tyra

    Hej! Jag går just nu sista terminen på IBDP utomlands. Jag kommer att flytta hem till Sverige för att läsa på universitet. Då man i IB inte kan läsa alla natur ämnen samtidigt så behöver jag läsa Kemi B och Fysik B (eventuellt Matte 4) för att få behörighet till universitet. Detta är alltså inte kurser jag vill läsa upp utan som jag inte läst. Är det möjligt att läsa detta på komvux trots att jag är under 20 år? Eller finns det några andra allternativ? Om jag läser in detta hammanr jag som jag förstår i en annan kvot?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,

    Kemi B och Fysik B kan man inte få betygen i sedan sista juni 2016 - det är gamla kurser; numera är det Kemi 2 och Fysik 2 - så du ska söka Kemi 2 och Fysik 2 på komvux. Matte 4 är en ny kurs och går att läsa på gymnasienivå i Sverige idag, bl.a på komvux.

    Du borde bli antagen till komvux trots att du är under 20 år pga du är "klar med gymnasiet".
    Du söker till komvux i den kommunen där du i Sverige är folkbokförd.

    • Tyra : Okej tack så mycket för svar!
    • Mikael : Vi på fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp!