Nathalie

    Hej! Jag har i hela mitt liv velat bli psykolog, men tyvärr är mina betyg för låga (17.25). Så jag försöker satsa på högskoleprovet men även där krävs höga poäng. Jag undrar om det finns möjlighet för mig att på något sätt komplettera upp mina betyg på något sätt eller om jag bara får inse att det är kört på den fronten? Sedan har jag en annan fundering, om jag kommer in på en kurs (psykologi 1-30), får jag någon slags merit för att ha gått den kursen när jag sedan söker in till psykologlinjen? Jag tänker eftersom man får högskolepoäng samt att jag har hört att inom vissa program är erfarenheter en merit, då tänker jag att det kanske klassas som det? Är så vilsen så är i desperat behov av svar. Skulle vara så tacksam. Med vänlig hälsning Nathalie.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Nathalie,
    du kan göra Prövningar i de kurser i vilka du redan har godkända betyg och får du högre betyg, är det de högre betygen som räknas i BII, kompletteringsgruppen. du prövas fortvarande i BI, direktgruppen med dina nuvarande betyg.
    Studier på högskolenivå, oavsett om det är kurser i psykologi, andra kurser eller progran ger Tyvärr inte någon fördel när man söker till psykologprogrammet. :(

    Förutom Högskoleprovet och prövningar, kan du också kika på andra yrken och andra utbildningar som kanske inte är så olika från psykolog, ex. Beteendevetare >>, Psykologisk coach >> eller Kurator >>.

    Bästa hälsningar

    ANNA