Arne

    Hej! Är väldigt förvirrad just nu p.g.a. meritvärde och de kurser som ger meritpoäng. Jag vill söka detta program i Stockholms Universitet: https://www.su.se/sok-kurser-och-program/siadk-1.411900 Mitt meritvärde utan tillsatta meritpoäng är: 15.63 Jag har dock läst följande meritgivande kurser: Engelska 6 Engelska 7 Matematik 2 Matematik 3b Vad för sorts meritvärde kommer jag då ha om jag söker till det nämnda programmet? Tack så hemskt mycket i förväg, det är underskattat vad ni gör för vilsna ungdomar (och äldre)!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Arne,

    programmet kräver inte ngt. särskilt matte och därför borde du få en halv meritpoäng för vardera kurser matematik 2 och 3, alltså + 1.0 meritpoäng för matte;
    och engelska 7 ger ockaså + 1.0 meritpoäng;

    sammanlagt borde du få + 2.0 meritpoäng.
    Om ditt jämförelsetal är 15.63, då blir ditt meritvärde 17.63 (alltså med påslag av 2 meritpoäng).

    Tack för dina snälla ord om våra insatser för ungdomar (och äldre)! :)

    Julia