Allis
    Vad finns det för skäl som gör att man kan få göra prövningar i ämnen som man inte har så högt betyg i ?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, om man inte har klarat en kurs på gymnasiet (fått F) så kan man ansöka om att göra en prövning under gymnasietiden. Det innebär självstudier till ett visst provdatum som skolan bestämmer då man gör ett stort prov i hela kursen. Ibland kan det bli frågan om fler dagar om det är många moment i kursen som ska göras, labbar, muntligt, skriftligt mm.

    Du får inte göra prövning i en kurs om du har fått E eller högre betyg i kursen - då måste du vänta tills efter du tagit studenten. /Lena, Syv