jag undrar om det finns någon läroplan för IM, Introduktionsprogrammen? Och om det finns - är det samma läroplan för alla dem fem eller olika på olika IM? Tacksam för svar!
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32237 frågor besvarade.
Vad är skillnad på de olika Introduktionsprogrammen? Läroplan för dem?
jag undrar om det finns någon läroplan för IM, Introduktionsprogrammen? Och om det finns - är det samma läroplan för alla dem fem eller olika på olika IM? Tacksam för svar!
1 Svar
Hej Marina!
Introduktionsprogrammen,IM som det ofta förkortas till - är det fem olika program.
Bra info finns på http://www.gymnasieguiden.se/program/IM
Man måste titta på varje program separat för att de är så olika.
Programinriktat individuellt val, PRO - här går eleven i en vanlig klass men just i det ämnet där hen inte fick godkänt betyg på grundskolan, går hen iväg och läser i en liten grupp eller individuellt för att läsa ikapp. Eleven följer, alltså, till största delen den vanliga läroplanen för det programmet där hen går i en vanlig klass. I det ämnet, i vilket hen inte blev godkänd, följer eleven läroplanen för det ämnet på grundskolan.
Preparandutbildningen - här läser eleven enbart de ämnena på grundskolenivå, som hen inte fick godkända betyg i. Eleven följer, alltså, läroplan i grundskoleämnena.
Språkintroduktion - är utbildning för nyanlända ungdomar som behöver skaffa sig kunskaper i svenska som andraspråk. Målet är att de lär sig svenska motsvarande godkänt betyg i åk9 i svenska som andraspråk. Eleverna förljer, alltså, kursplan för svenska som andraspråk på grundskolenivå.
Individuellt alternativ - här finns det elever med väldigt olika förutsättningar, behov och möjligheter. En del elever går på helpraktik, dvs de enbart går på praktik, i alla fall under vissa perioder (som kan vara en hel termin eller ett läsår). Andra elever går på praktik på deltid och läser några ämnen: de ämnena kan vara på grundskolenivå eller på gymnasienivå (beroende på vilka godkända betyg eleven har sedan innan och vad elevens mål är).
Yrkesintroduktion - här går elever som vill lära sig ett yrke i första hand. Vissa av de eleverna uppnår behörighet till gymnasiet och går över till nationella program. Andra - läser tre år på YRKINTRO utan att ha uppnått behörighet till gymnasiet. De slutar på Yrkesintro efter 3 år och inte har grundskolekompetens men förhoppningsvis är de anställningsbara pga sina yrkeskunskaper. Individuella bedömningar görs för varje elev och Studieplan förändras om eleven gör framsteg eller om elevens mål ändras.
Jag hoppas mitt svar blir till hjälp!
Milla SYV
Frågor och svar taggade med 'kulturvetare' (2 st.)
-
Möjligt att bli lärare efter kulturvetarprogrammet?
Hej! Jag har ett stort dilemma. Jag vill söka till kulturvetarprogrammet eller historiska studier inför vårterminen. Det innebär att jag kommer antingen läsa 90hp litteraturvetenskap och 30hp historia. ELLER 90hp historia och 60hp litteraturvetenskap. Jag är även intresserad av att kanske...
Hej Sandra;kika gärna på framtid.se/yrke/larare-i-vissa-amnen - det påminner om att det finns många "små ämnen", som undervisas på gymnasiet (i det... Läs hela svaret -
Hur blir mat mathistoriker, inom kulturhistoria?
Hejsan! Jag går i andra årskurs på gymnasiet på det Humanistiska Programmet, med inriktning språk. Jag skulle vilja fråga lite om ämnet historia. Just nu så vet jag ej riktigt vad jag skulle vilja hålla på med inom framtiden, men det jag vet är att jag väldigt mycket tycker om...
Hej jag har tipset att det går att inrikta sig på olika praktiska former av utövning kring matlagning med utgångspunkt i kännedom om mat och/eller dräkt i förfluten tid... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga