jag undrar om det finns någon läroplan för IM, Introduktionsprogrammen? Och om det finns - är det samma läroplan för alla dem fem eller olika på olika IM? Tacksam för svar!
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32207 frågor besvarade.
Vad är skillnad på de olika Introduktionsprogrammen? Läroplan för dem?
jag undrar om det finns någon läroplan för IM, Introduktionsprogrammen? Och om det finns - är det samma läroplan för alla dem fem eller olika på olika IM? Tacksam för svar!
1 Svar
Hej Marina!
Introduktionsprogrammen,IM som det ofta förkortas till - är det fem olika program.
Bra info finns på http://www.gymnasieguiden.se/program/IM
Man måste titta på varje program separat för att de är så olika.
Programinriktat individuellt val, PRO - här går eleven i en vanlig klass men just i det ämnet där hen inte fick godkänt betyg på grundskolan, går hen iväg och läser i en liten grupp eller individuellt för att läsa ikapp. Eleven följer, alltså, till största delen den vanliga läroplanen för det programmet där hen går i en vanlig klass. I det ämnet, i vilket hen inte blev godkänd, följer eleven läroplanen för det ämnet på grundskolan.
Preparandutbildningen - här läser eleven enbart de ämnena på grundskolenivå, som hen inte fick godkända betyg i. Eleven följer, alltså, läroplan i grundskoleämnena.
Språkintroduktion - är utbildning för nyanlända ungdomar som behöver skaffa sig kunskaper i svenska som andraspråk. Målet är att de lär sig svenska motsvarande godkänt betyg i åk9 i svenska som andraspråk. Eleverna förljer, alltså, kursplan för svenska som andraspråk på grundskolenivå.
Individuellt alternativ - här finns det elever med väldigt olika förutsättningar, behov och möjligheter. En del elever går på helpraktik, dvs de enbart går på praktik, i alla fall under vissa perioder (som kan vara en hel termin eller ett läsår). Andra elever går på praktik på deltid och läser några ämnen: de ämnena kan vara på grundskolenivå eller på gymnasienivå (beroende på vilka godkända betyg eleven har sedan innan och vad elevens mål är).
Yrkesintroduktion - här går elever som vill lära sig ett yrke i första hand. Vissa av de eleverna uppnår behörighet till gymnasiet och går över till nationella program. Andra - läser tre år på YRKINTRO utan att ha uppnått behörighet till gymnasiet. De slutar på Yrkesintro efter 3 år och inte har grundskolekompetens men förhoppningsvis är de anställningsbara pga sina yrkeskunskaper. Individuella bedömningar görs för varje elev och Studieplan förändras om eleven gör framsteg eller om elevens mål ändras.
Jag hoppas mitt svar blir till hjälp!
Milla SYV
Frågor och svar taggade med 'olika vägar till vidareutbildning' (2 st.)
-
Hur kan jag vidareutbilda mig som lärare F-3?
Hej! Jag har en tid funderat på att utbilda mig till ämneslärare på gymnasiet men nyligen har jag börjat tänka om och tror att jag snarare är mer intresserad av att bli lärare i grundskolan med inriktning F-3. Det jag undrar är hur...
Hej,jag vill börja svara på din fråga om "lektor"; ett karriärsystem för lärare med tvåkarriärsteg: Förstelärare och... Läs hela svaret -
Förslag på vilken info elever med Studiebevis bör få med sig?
Hej, jag vet att ett antal av "mina" elever som går ut årskurs 3 på gymnasiet nu till sommaren, kommer att få Studiebevis och inte Examensbevis. Det är en gymnasieskola i Stockholm min fråga gäller. Jag är rätt ny som SYV på gymnasiet. Jag vill få tips/råd om vad man kan ge elever med...
Hej, vi rekommenderar att elever som slutar på gymnasiet utan Examensbevis (ofta med studiebevis - i så fall) - får följande information: Vad gäller fortsatta... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga