Jouni

    Hej, om jag vill jobba i framtiden med att bygga vilken är bäst alternativ och vad är skillnaden mellan de två

    • Daniel : Vill du läsa på högskola/universitet eller på en yrkeshögskola?
    • : Högskola
    • SYV-besökare : En svår fråga om "Tekniker" och "Ingenjör"; de är ej skyddade titlar och vem som helst kan kalla sig för både tekniker och ingenjör. Men det är brukligt (vanligt) att tekniker har mer Praktiska (lite enklare, ur teoretisk synpunkt) arbetsuppgifter och Ingenjör har lite mer Teoretiska arbetsuppgifter och kan vara "över" tekniker, alltså Ingenjör kan på många arbetsplatser vara en sort arbetsledare för en grupp tekniker. Men det går säkert att hitta alla möjliga varianter på de olika arbetsplatserna, så det är en mycket svår fråga att besvara. Vad man än svarar, kan ngn annan påvisa att "hos oss, på min arbetsplats" så är det annorlunda. :)

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hejsan,
    du skriver att "om jag vill jobba i framtiden med att bygga", vilken är ... bäst utbildning? :)
    Det finns extremt många yrken inom "bygg- & anläggning"... t.ex på Framtid.se/yrken/bygg-anlaggning kan du se cirka 70 yrkesbeskrivningar.
    Både Grovarbetare,Betongarbetare,Plattsättare, Byggnadssnickare och Byggchef/platschef jobbar med att "bygga".

    På högskolenivå (högskola-universitet) inom "bygg" utbildas det i Sverige Ingenjörer: högskoleingenjörer och civilingenjörer; känner inte till att "byggtekniker"-utbildning skulle finnas men om du hittar ngn får du gärna skicka en snabblänk till den; så får vi kika på den... :)
    Se ex. uu.se/utbildning/utbildningar/selma/program - Högskoleingenjörsprogrammet i byggteknik; man läser för att bli en ingenjör inom kunskapsområde "byggteknik".

    Högskoleingenjörsprogrammen är 3-åriga;
    Civilingenjörsprogrammen är 5-åriga.

    Ingenjör är i Sverige inte en skyddad titel, alltså kan alla som vill kalla sig för "ingenjörer". Det är inte förbjudet. :)
    Du får gärna kika på många yrkespresentationer inom det aktuella område, t.ex
    framtid.se/yrke/ingenjor-inom-bygg

    Du kan också med fördel vända dig till studievägledare på de lärosäten (högskolor-universitet) som du vill läsa vid. De är mer insatta i just "sina utbildningar" - alltså just de utbildningar som ges på det aktuella lärosäte.