Elev

    Som frågan lyder jag fattar verkligen inte skillnaden. Varje syv jag frågar säger olika saker. Syven på mitt gymnasium sa t.ex. att Civilingenjörsprogrammet är en hel utbildning där man studerar 5 år, det finns inga andra examen man tar förutom civilingenjörexamen. Uppsalas universitets syv sa att dera civ.program jagvär intresserad av ger två inriktningar efter tredje året och att man ej kan ändra den till högskoleexamen om man inser sen att man vill ha det istället (fast på deras hemsida står det att det går om man säger det i god tid). KTHs syv säger att civilingenjörsprogrammen är indelad i 3 olika examen, de första tre åren läser man kandidat och sen resterande 2 åren väljer man någon masterprogram man tycker om och har behörigheten att söka sedan när man kompletterar båda examen får man civilingenjörexamen. Också uppsalas syv sa att man kan ändra högskoleexamen till civil osv. Jag blir bara mer förvirrad ju fler syv jag snackar med. Nu vet jag liksom inte vad som gäller. Jag är tillbaka till steg ett.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ene!
    Saken är den att varje lärosäte (högskola eller universitet) får bestämma rätt mycket självt, lokalt, på sitt lärosäte.
    Det som gäller för alla lärosäten att för att få ut civilingenjörsexamen måste man ha studerat i minst 5 år på heltid och den senaste tiden på en utbildning som har rätt att utfärda just civilingenjörsexamen. För högskoleingenjörsexamen räcker det med 3 års heltidsstudier på en utbildning som har rätt att utfärda högskoleingenjörsexamen.
    Civilingenjörsprogrammen kan på olika lärosäten vara "uppbyggda" på olika sätt. På vissa lärosäten är det "en hel utbildning" där man inte kan tidigare än i slutet av år5 ta ut någon examen, men på andra lärosäten så bygger de upp programmet på andra sätt - t.ex första delen är att man läser mot högskoleingenjörsexamen (och ta ut den efter 3 år, om man vill och inte läsa mer) eller så fortsätter man läsa i 2 år till och här kan det vara att alla studerande läser samma inriktning i de 2 åren eller att det finns olika inriktningar (olika masterprogram) att välja mellan.
    Därför är alla svar du fick från olika studievägledare på olika lärosäten rätt. Varje studievägledare du frågar berättar om hur det är på just deras lärosäte/institution.
    Du får i så fall välja vilket upplägg som passar dig bäst och i så fall söka i första hand till just det lärosäte.
    Hoppas mitt svar är till hjälp!