Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31962 frågor besvarade.
Vad är skillnaden mellan it tekniker och supporttekniker?
1 Svar
här nere beskriver jag vad IT-tekniker & Supporttekniker har för arbetsuppgifter:
IT-TEKNIKER
IT-tekniker arbetar med att lösa stora som små problem inom IT-driften.
IT- teknikern sköter underhåll av servrar, infrastruktur, nätverk, system och applikationer. Att utföra installationer av applikationer, system och servrar är också vanliga arbetsuppgifter. IT-teknikern kan även ha rollen som beställare och koordinator, när man får många av tjänsterna utförda externt (outsourcing). Som IT-tekniker kan man också arbeta i en drifthall och ha det totala ansvaret för stordriften av tekniska miljöer - där är automatik och övervakning de vanligaste uppgifterna.
Arbetsuppgifternas innehåll varierar alltså beroende på hur stort företaget är. På ett mindre företag har man ofta bredare arbetsuppgifter och på ett större har man ofta mer specialiserade uppgifter.
För att kunna ge bra råd vid inköp, krävs det att man håller sig uppdaterad om vilka nyheter som är på väg inom området. Exempelvis är det allt vanligare att ett företag använder flera miljöer: egen IT, outsourcad IT och molnbaserad IT. När utrustning köpts in ansvarar IT-teknikern för installation av datorer och utrustning (hårdvara) och datorprogram (mjukvara). Ibland måste datorerna och datorprogrammen anpassas för att passa företaget. Man testar att nya datorer och program fungerar. Det kan också ingå i jobbet att utbilda användarna i de nya applikationerna.
SUPPORTTEKNIKER
En supporttekniker arbetar i en helpdesk. Då ger man hjälp och stöd per telefon till kunder eller användare som har problem med sina datorer, telefoner och/eller system. Det kan gälla att de behöver assistans med att använda datorprogrammen eller vara fel i programmen eller datorerna. Man ställer frågor för att komma underfund med vad som orsakar problemen och lotsar användaren fram till möjliga lösningar. Man skiljer ofta på first och second line support. Arbetar man i så kallad firstline support är man ofta först med att få kontakt med användaren. De mer avancerade frågorna skickar man vidare till helpdeskteknikern som arbetar i second line och som ansvarar för att lösa lite mer komplicerade frågor om systemen. När man arbetar i second line innebär arbetet en direktkontakt med en tekniker som arbetar på en mer detaljerad nivå och inte har kund/användarsupport.
LÖNEUPPGIFTER
Det är oftast individuell lönesättning & löner skiljer sig även bland olika delar av landet samt mellan stora och mindre företag. Medellön för Supporttekniker med ca 4 års arbetslivserfarenhet är ca 23 tusen i månaden för heltidstjänst & för IT-teknikern är motsvarande lön ca 26 tusen.
Önskar dig en fortsatt trevlig sommar!
Milla SYV
Frågor och svar taggade med 'internationell koordinator' (4 st.)
-
Ekonomutbildningen?
Jag vill plugga i Stockholm (eller Stockholm alla orter) till ekonom utbildningen. I vilka skolor eller universitet kommer jag kunna göra några terminer utomlands av studier? Om det går och skolan erbjuder. Vilka skolor erbjuder detta Indien ekonomutbildning?? Och behlver jag...
Hej,Svenska högskolor och universitet har de så kallade "internationella koordinatorer" anställda. Internationella koordinatorer ansvarar för utresande mobilitet för studenter vid högskolan eller... Läs hela svaret -
finns det universitet med obegränsat med utbyten utomlands?
Hej! Jag undrar om ni vet något universitet i Sverige som erbjuder obegränsade, eller iallafall flertal utbytes terminer utomlands? Eller om ni vet något universitet utomlands. Jag vet att de flesta universitet i Sverige erbjuder utbytes program i max ett år, och sedan...
Hej Wilma,du får gärna kontakta Internationella Koordinatorer på lärosätena. Möjlighet till utbyten kan påverkas av många olika faktorer, t.ex... Läs hela svaret -
kan man ta paus i högskolan?
Hej, jag undrar om hur betygen fungerar på högskolan, jag planerar att gå läkar programmet och förstår inte riktigt om man får betyg i universitetet eller bara godkänt och underkänt, och om man då får betyg vad använder man sig...
Hej Lina;Betygsskalorna vid högre utbildning i Sverige, alltså på högskolorna och universiteten, varierar, eftersom högskolor och universitet bestämmer själva vilket betygssystem som de... Läs hela svaret -
Läsa biämne under utbyte, hur då?
Hej! Jag har länge velat åka på utbyte och det börjar nu bli dags att ansöka för utbyte med start VT22. Mitt problem är som så att jag egentligen inte har 30hp av "fria kursval" kvar att göra, men jag har däremot ett valfritt...
Hej Viktor,om du läser mot examen på ett svenskt lärosäte måste du uppfylla de kraven (om du vill få ut Examen, så att säga) som det lärosäte ställer. Olika... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga