Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32165 frågor besvarade.
Vad är skillnaden mellan it tekniker och supporttekniker?
1 Svar
här nere beskriver jag vad IT-tekniker & Supporttekniker har för arbetsuppgifter:
IT-TEKNIKER
IT-tekniker arbetar med att lösa stora som små problem inom IT-driften.
IT- teknikern sköter underhåll av servrar, infrastruktur, nätverk, system och applikationer. Att utföra installationer av applikationer, system och servrar är också vanliga arbetsuppgifter. IT-teknikern kan även ha rollen som beställare och koordinator, när man får många av tjänsterna utförda externt (outsourcing). Som IT-tekniker kan man också arbeta i en drifthall och ha det totala ansvaret för stordriften av tekniska miljöer - där är automatik och övervakning de vanligaste uppgifterna.
Arbetsuppgifternas innehåll varierar alltså beroende på hur stort företaget är. På ett mindre företag har man ofta bredare arbetsuppgifter och på ett större har man ofta mer specialiserade uppgifter.
För att kunna ge bra råd vid inköp, krävs det att man håller sig uppdaterad om vilka nyheter som är på väg inom området. Exempelvis är det allt vanligare att ett företag använder flera miljöer: egen IT, outsourcad IT och molnbaserad IT. När utrustning köpts in ansvarar IT-teknikern för installation av datorer och utrustning (hårdvara) och datorprogram (mjukvara). Ibland måste datorerna och datorprogrammen anpassas för att passa företaget. Man testar att nya datorer och program fungerar. Det kan också ingå i jobbet att utbilda användarna i de nya applikationerna.
SUPPORTTEKNIKER
En supporttekniker arbetar i en helpdesk. Då ger man hjälp och stöd per telefon till kunder eller användare som har problem med sina datorer, telefoner och/eller system. Det kan gälla att de behöver assistans med att använda datorprogrammen eller vara fel i programmen eller datorerna. Man ställer frågor för att komma underfund med vad som orsakar problemen och lotsar användaren fram till möjliga lösningar. Man skiljer ofta på first och second line support. Arbetar man i så kallad firstline support är man ofta först med att få kontakt med användaren. De mer avancerade frågorna skickar man vidare till helpdeskteknikern som arbetar i second line och som ansvarar för att lösa lite mer komplicerade frågor om systemen. När man arbetar i second line innebär arbetet en direktkontakt med en tekniker som arbetar på en mer detaljerad nivå och inte har kund/användarsupport.
LÖNEUPPGIFTER
Det är oftast individuell lönesättning & löner skiljer sig även bland olika delar av landet samt mellan stora och mindre företag. Medellön för Supporttekniker med ca 4 års arbetslivserfarenhet är ca 23 tusen i månaden för heltidstjänst & för IT-teknikern är motsvarande lön ca 26 tusen.
Önskar dig en fortsatt trevlig sommar!
Milla SYV
Frågor och svar taggade med 'ekonomisk stöd' (3 st.)
-
Fotograf utbildning?
Hej! Jag gör ett skolarbete om yrket fotograf och undrar vid vilka universitet/högskolor/yrkeshögskolor erbjuds en utbildning för att kunna studera vidare till fotograf, samt vad krävs för att komma in på utbildningen. Även hur man kan klara sig rent...
Hej Jasmin,börja med att kika på yrkesbeskrivningen "Fotograf" på Framtid.se Och det finns också yrken där man är fotograf men också skribent, samtidigt, t.ex Multijournalist > (som delvis eller... Läs hela svaret -
Kommunens begränsningar på vad som kan leda till jobb?
Hej Praktiken närmar sitt slut och det pratas om anställning men då ställer sig Kristianstad Kommun och frågar om jag har rätt till olika saker såsom extratjänst(har jag inte, då man måste vara nykommling till svergie för att få det) och nystartsjobb(Har jag). Men sen efter det så måste man gå...
Hej Ted,arbetsgivare (både privata och offentliga) vill få duktig personal men så billigt som möjligt. Därför vill de så mycket som möjligt utnyttja de... Läs hela svaret -
Hur man söker gymnasie i annan stad?
Hej, jag vill flytta uppåt till Östersund till gymnasiet, från Jönköping. Jag har redan fixat boende hos min pojkvän och har koll på hur man söker dit. Mitt problem är att jag inte känner att min syv hjälper mig på bästa sätt, får inte svaren jag behöver för att känna mig säker o veta saker i...
Hej Sofie! Skillnaden mellan Yrkesintroduktion>> och PRO, Programinriktat individuellt val>> är ganska stor, fast man kan lära sig ett och samma yrke på båda de utbildningarna. PRO,... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga