Marcus
    Vad är skillnaden mellan it tekniker och en supporttekniker? Vem har högst lön?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Marcus,
    här nere beskriver jag vad IT-tekniker & Supporttekniker har för arbetsuppgifter:

    IT-TEKNIKER
    IT-tekniker arbetar med att lösa stora som små problem inom IT-driften.
    IT- teknikern sköter underhåll av servrar, infrastruktur, nätverk, system och applikationer. Att utföra installationer av applikationer, system och servrar är också vanliga arbetsuppgifter. IT-teknikern kan även ha rollen som beställare och koordinator, när man får många av tjänsterna utförda externt (outsourcing). Som IT-tekniker kan man också arbeta i en drifthall och ha det totala ansvaret för stordriften av tekniska miljöer - där är automatik och övervakning de vanligaste uppgifterna.

    Arbetsuppgifternas innehåll varierar alltså beroende på hur stort företaget är. På ett mindre företag har man ofta bredare arbetsuppgifter och på ett större har man ofta mer specialiserade uppgifter.

    För att kunna ge bra råd vid inköp, krävs det att man håller sig uppdaterad om vilka nyheter som är på väg inom området. Exempelvis är det allt vanligare att ett företag använder flera miljöer: egen IT, outsourcad IT och molnbaserad IT. När utrustning köpts in ansvarar IT-teknikern för installation av datorer och utrustning (hårdvara) och datorprogram (mjukvara). Ibland måste datorerna och datorprogrammen anpassas för att passa företaget. Man testar att nya datorer och program fungerar. Det kan också ingå i jobbet att utbilda användarna i de nya applikationerna.


    SUPPORTTEKNIKER
    En supporttekniker arbetar i en helpdesk. Då ger man hjälp och stöd per telefon till kunder eller användare som har problem med sina datorer, telefoner och/eller system. Det kan gälla att de behöver assistans med att använda datorprogrammen eller vara fel i programmen eller datorerna. Man ställer frågor för att komma underfund med vad som orsakar problemen och lotsar användaren fram till möjliga lösningar. Man skiljer ofta på first och second line support. Arbetar man i så kallad firstline support är man ofta först med att få kontakt med användaren. De mer avancerade frågorna skickar man vidare till helpdeskteknikern som arbetar i second line och som ansvarar för att lösa lite mer komplicerade frågor om systemen. När man arbetar i second line innebär arbetet en direktkontakt med en tekniker som arbetar på en mer detaljerad nivå och inte har kund/användarsupport.

    LÖNEUPPGIFTER
    Det är oftast individuell lönesättning & löner skiljer sig även bland olika delar av landet samt mellan stora och mindre företag. Medellön för Supporttekniker med ca 4 års arbetslivserfarenhet är ca 23 tusen i månaden för heltidstjänst & för IT-teknikern är motsvarande lön ca 26 tusen.

    Önskar dig en fortsatt trevlig sommar!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare

    Frågor och svar taggade med 'byta till sam' (2 st.)

    • Hampus

      Byta linje på VT?

      Hej! Jag gick Samhällsprogrammet i ca 3 veckor på Polhem men var inte så säker att det var min grej så jag bytte efter ca 3 veckor till Ekonomiprogrammet efter jag insåg att jag ville bli nåt i den linjen. Men nu har jag gått på Ekonomi (HT 16/ och en vecka på VT 17) och har insett att jag...

      Anna: : Hej Hampus, du måste vända dig tiII rektorer på SamäIIsprogrammet och fråga om det finns pIats. Om PIats finns, kan rektor fatta besIut att ta in dig. Det är ovanIigt att man tar in på ett nytt program... Läs hela svaret
    • Hassan

      Möjligt att byta till Sam?

      Hej jag har nu gått ett år i naturvetenskap programmet och har inte klarat av kemi. De så att nu vill jag byta till Sam och läsa de i tvåan. Kan man göra de utan att behöva gå om? Det borde väl inte vara nödvändigt att gå om?

      Julia: : Hej Hassan, rektor på Samhällsvetenskapsprogrammet kan ta in dig i åk2, men det är inte din rättighet. Däremot har du rätt att söka till åk1 med dina grundskolebetyg. Om du kommer in... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga