Marcus
    Vad är skillnaden mellan it tekniker och en supporttekniker? Vem har högst lön?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Marcus,
    här nere beskriver jag vad IT-tekniker & Supporttekniker har för arbetsuppgifter:

    IT-TEKNIKER
    IT-tekniker arbetar med att lösa stora som små problem inom IT-driften.
    IT- teknikern sköter underhåll av servrar, infrastruktur, nätverk, system och applikationer. Att utföra installationer av applikationer, system och servrar är också vanliga arbetsuppgifter. IT-teknikern kan även ha rollen som beställare och koordinator, när man får många av tjänsterna utförda externt (outsourcing). Som IT-tekniker kan man också arbeta i en drifthall och ha det totala ansvaret för stordriften av tekniska miljöer - där är automatik och övervakning de vanligaste uppgifterna.

    Arbetsuppgifternas innehåll varierar alltså beroende på hur stort företaget är. På ett mindre företag har man ofta bredare arbetsuppgifter och på ett större har man ofta mer specialiserade uppgifter.

    För att kunna ge bra råd vid inköp, krävs det att man håller sig uppdaterad om vilka nyheter som är på väg inom området. Exempelvis är det allt vanligare att ett företag använder flera miljöer: egen IT, outsourcad IT och molnbaserad IT. När utrustning köpts in ansvarar IT-teknikern för installation av datorer och utrustning (hårdvara) och datorprogram (mjukvara). Ibland måste datorerna och datorprogrammen anpassas för att passa företaget. Man testar att nya datorer och program fungerar. Det kan också ingå i jobbet att utbilda användarna i de nya applikationerna.


    SUPPORTTEKNIKER
    En supporttekniker arbetar i en helpdesk. Då ger man hjälp och stöd per telefon till kunder eller användare som har problem med sina datorer, telefoner och/eller system. Det kan gälla att de behöver assistans med att använda datorprogrammen eller vara fel i programmen eller datorerna. Man ställer frågor för att komma underfund med vad som orsakar problemen och lotsar användaren fram till möjliga lösningar. Man skiljer ofta på first och second line support. Arbetar man i så kallad firstline support är man ofta först med att få kontakt med användaren. De mer avancerade frågorna skickar man vidare till helpdeskteknikern som arbetar i second line och som ansvarar för att lösa lite mer komplicerade frågor om systemen. När man arbetar i second line innebär arbetet en direktkontakt med en tekniker som arbetar på en mer detaljerad nivå och inte har kund/användarsupport.

    LÖNEUPPGIFTER
    Det är oftast individuell lönesättning & löner skiljer sig även bland olika delar av landet samt mellan stora och mindre företag. Medellön för Supporttekniker med ca 4 års arbetslivserfarenhet är ca 23 tusen i månaden för heltidstjänst & för IT-teknikern är motsvarande lön ca 26 tusen.

    Önskar dig en fortsatt trevlig sommar!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare

    Frågor och svar taggade med 'läxor' (2 st.)

    • Alva

      Får man bedöma läxor?

      0 Poäng Alva 15 år 4 minuter sedan Hej! Jag går sista året (9:an) och har spanska. Min lärare ger ofta mycket läxor och ganska svåra. Han använder flera gånger uppgifter på gymnasienivå vilket många såklart tycker...

      Julia: : Hej!Betygssättning (på vilka grunder betygen sätts) ligger utanför SYV-ens kompetens. Det är lärarens kompetens att veta hur man sätter betyg. Du kan ringa till Skolverkets upplysningstjänst,... Läs hela svaret
    • Nadja

      Humanistprogrammet, mycket läxor?

      Hej! Jag ska välja gymnasieprogram den 1 februari (har haft ångest över gymnasievalet i flera månader och därför skjutit upp det dumt nog) och jag är så himla stressad. Jag är inte speciellt intresserad av någonting, det jag gör på min fritid är att spela dator och då tyckte jag att...

      Julia: : Hej Nadja, du behöver inte vara så stressad för att det är ännu mycket gott om tid. Det är heIt OK att göra OmvaI under OmvaIsperioden, senare under våren... det finns inga negativa... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga