Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31905 frågor besvarade.
Vad är skillnaden mellan it tekniker och supporttekniker?
1 Svar
här nere beskriver jag vad IT-tekniker & Supporttekniker har för arbetsuppgifter:
IT-TEKNIKER
IT-tekniker arbetar med att lösa stora som små problem inom IT-driften.
IT- teknikern sköter underhåll av servrar, infrastruktur, nätverk, system och applikationer. Att utföra installationer av applikationer, system och servrar är också vanliga arbetsuppgifter. IT-teknikern kan även ha rollen som beställare och koordinator, när man får många av tjänsterna utförda externt (outsourcing). Som IT-tekniker kan man också arbeta i en drifthall och ha det totala ansvaret för stordriften av tekniska miljöer - där är automatik och övervakning de vanligaste uppgifterna.
Arbetsuppgifternas innehåll varierar alltså beroende på hur stort företaget är. På ett mindre företag har man ofta bredare arbetsuppgifter och på ett större har man ofta mer specialiserade uppgifter.
För att kunna ge bra råd vid inköp, krävs det att man håller sig uppdaterad om vilka nyheter som är på väg inom området. Exempelvis är det allt vanligare att ett företag använder flera miljöer: egen IT, outsourcad IT och molnbaserad IT. När utrustning köpts in ansvarar IT-teknikern för installation av datorer och utrustning (hårdvara) och datorprogram (mjukvara). Ibland måste datorerna och datorprogrammen anpassas för att passa företaget. Man testar att nya datorer och program fungerar. Det kan också ingå i jobbet att utbilda användarna i de nya applikationerna.
SUPPORTTEKNIKER
En supporttekniker arbetar i en helpdesk. Då ger man hjälp och stöd per telefon till kunder eller användare som har problem med sina datorer, telefoner och/eller system. Det kan gälla att de behöver assistans med att använda datorprogrammen eller vara fel i programmen eller datorerna. Man ställer frågor för att komma underfund med vad som orsakar problemen och lotsar användaren fram till möjliga lösningar. Man skiljer ofta på first och second line support. Arbetar man i så kallad firstline support är man ofta först med att få kontakt med användaren. De mer avancerade frågorna skickar man vidare till helpdeskteknikern som arbetar i second line och som ansvarar för att lösa lite mer komplicerade frågor om systemen. När man arbetar i second line innebär arbetet en direktkontakt med en tekniker som arbetar på en mer detaljerad nivå och inte har kund/användarsupport.
LÖNEUPPGIFTER
Det är oftast individuell lönesättning & löner skiljer sig även bland olika delar av landet samt mellan stora och mindre företag. Medellön för Supporttekniker med ca 4 års arbetslivserfarenhet är ca 23 tusen i månaden för heltidstjänst & för IT-teknikern är motsvarande lön ca 26 tusen.
Önskar dig en fortsatt trevlig sommar!
Milla SYV
Frågor och svar taggade med 'diskriminering' (4 st.)
-
Hur kan man lösas diskriminering?
Min kompis studerar på en högskolan mer än 3 år och hon utsatts för diskriminering nästa hela tid, eftersom hon är invandrare och bryter på språket. Under alla dessa året de erbjöd hen för att studera till folkskola eller...
Hej!mitt råd är att din kompis kontaktar DO, diskrimineringsombudsmannen, berättar om sin situation och ber om råd. Anmäla diskriminering kan man på do.se/diskriminering/anmäl-diskriminering -
Vad kan jag göra för att få betyget jag förtjänar ?
Hej Jag har en lärare som jag är säker bedömer mig orättvist, jag har henne i engelska. Engelska har alltid varit mitt bästa ämne framför allt i tal och jag har fått A i alla taluppgifter i högstadiet, jag fattar att betygen kan sänkas...
Hej,om du får lägre betyg än du förtjänar är det givetvis inte bra. Du har pratat med läraren flera gånger, skriver du i din fråga, men det blev inte... Läs hela svaret -
Gymnasiearbete frågeställning?
Hej ska skriva ett gymnasiearbete på samhällsprogrammet. Tänkte skriva om samer i Sverige och vill ha hjälp med frågeställningar Tänkte skriva om diskriminering och liknande
Man kan ju t.ex fråga sig: har situationen med diskriminering förändrats över tid och i så fall varför? Vad säger forskare och vad säger samerna? Vilka förslag finns på... Läs hela svaret -
Får man bytta till en annan lärare som bedömer dina arbeten?
Min No lärare har alltid hatat mig. Hon vet att jag har kunskaperna och att jag har visat muntligt på det jag kan men när det kommer till skriftlig prov så har jag haft det lite svårt på sistone men har blivit bättre nu. I dag så sa en kompis till mig att han skulle knulla en kille som skälls...
Hejsan, oj vilken jobbig situation! Eftersom det är rektor som är ansvarig för all undervisning så kanske det kan vara bra att ta kontakt med hen och berätta om situationen som uppstått - eller om... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga