Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32076 frågor besvarade.
Vad är skillnaden mellan it tekniker och supporttekniker?
1 Svar
här nere beskriver jag vad IT-tekniker & Supporttekniker har för arbetsuppgifter:
IT-TEKNIKER
IT-tekniker arbetar med att lösa stora som små problem inom IT-driften.
IT- teknikern sköter underhåll av servrar, infrastruktur, nätverk, system och applikationer. Att utföra installationer av applikationer, system och servrar är också vanliga arbetsuppgifter. IT-teknikern kan även ha rollen som beställare och koordinator, när man får många av tjänsterna utförda externt (outsourcing). Som IT-tekniker kan man också arbeta i en drifthall och ha det totala ansvaret för stordriften av tekniska miljöer - där är automatik och övervakning de vanligaste uppgifterna.
Arbetsuppgifternas innehåll varierar alltså beroende på hur stort företaget är. På ett mindre företag har man ofta bredare arbetsuppgifter och på ett större har man ofta mer specialiserade uppgifter.
För att kunna ge bra råd vid inköp, krävs det att man håller sig uppdaterad om vilka nyheter som är på väg inom området. Exempelvis är det allt vanligare att ett företag använder flera miljöer: egen IT, outsourcad IT och molnbaserad IT. När utrustning köpts in ansvarar IT-teknikern för installation av datorer och utrustning (hårdvara) och datorprogram (mjukvara). Ibland måste datorerna och datorprogrammen anpassas för att passa företaget. Man testar att nya datorer och program fungerar. Det kan också ingå i jobbet att utbilda användarna i de nya applikationerna.
SUPPORTTEKNIKER
En supporttekniker arbetar i en helpdesk. Då ger man hjälp och stöd per telefon till kunder eller användare som har problem med sina datorer, telefoner och/eller system. Det kan gälla att de behöver assistans med att använda datorprogrammen eller vara fel i programmen eller datorerna. Man ställer frågor för att komma underfund med vad som orsakar problemen och lotsar användaren fram till möjliga lösningar. Man skiljer ofta på first och second line support. Arbetar man i så kallad firstline support är man ofta först med att få kontakt med användaren. De mer avancerade frågorna skickar man vidare till helpdeskteknikern som arbetar i second line och som ansvarar för att lösa lite mer komplicerade frågor om systemen. När man arbetar i second line innebär arbetet en direktkontakt med en tekniker som arbetar på en mer detaljerad nivå och inte har kund/användarsupport.
LÖNEUPPGIFTER
Det är oftast individuell lönesättning & löner skiljer sig även bland olika delar av landet samt mellan stora och mindre företag. Medellön för Supporttekniker med ca 4 års arbetslivserfarenhet är ca 23 tusen i månaden för heltidstjänst & för IT-teknikern är motsvarande lön ca 26 tusen.
Önskar dig en fortsatt trevlig sommar!
Milla SYV
Frågor och svar taggade med 'bestämma sig' (2 st.)
-
Hur ska man veta vad man vill bli, på riktigt?
Hej, Hur ska man veta vad man vill bli, på riktigt? Jag är en förvirrad ny ungdom ute i arbetslivet och jag vill snart påbörja mina efter studier, men känner mig så förvirrad och pressad på att komma någonstans i mitt liv. Har du några tips på hur jag kan ta reda på vad jag vill bli eller...
Hej Linnea! Du skriver inte vad du läste innan och var du jobbar nu. Rent allmänt så finns det följande alternativ: 1. fortsätta jobba där du jobbar nu tills du kommer på vad du vill läsa 2. se på utbudet av... Läs hela svaret -
Behöver hjälp att välja till gymnasiet?
Hej! Jag ska börja gymnasiet till hösten men vet dock inte vilket program jag vill gå. De tre jag funderade på var Teknik, Sam och El med datorinriktning. Jag har nu uteslutit Teknik eftersom att jag insett att matten är extremt tuff där och jag har ingen ork att plugga så pass mycket då matte...
Hejsan, ja, jag förstår att det inte är så lät så här i sista minuten! El och Sam är två väldigt olika program och deras karaktär skjiljer sig åt en hel del! Du säger att matte dock är ditt svåraste ämne och då... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga