Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31955 frågor besvarade.
Vad är skillnaden mellan it tekniker och supporttekniker?
1 Svar
här nere beskriver jag vad IT-tekniker & Supporttekniker har för arbetsuppgifter:
IT-TEKNIKER
IT-tekniker arbetar med att lösa stora som små problem inom IT-driften.
IT- teknikern sköter underhåll av servrar, infrastruktur, nätverk, system och applikationer. Att utföra installationer av applikationer, system och servrar är också vanliga arbetsuppgifter. IT-teknikern kan även ha rollen som beställare och koordinator, när man får många av tjänsterna utförda externt (outsourcing). Som IT-tekniker kan man också arbeta i en drifthall och ha det totala ansvaret för stordriften av tekniska miljöer - där är automatik och övervakning de vanligaste uppgifterna.
Arbetsuppgifternas innehåll varierar alltså beroende på hur stort företaget är. På ett mindre företag har man ofta bredare arbetsuppgifter och på ett större har man ofta mer specialiserade uppgifter.
För att kunna ge bra råd vid inköp, krävs det att man håller sig uppdaterad om vilka nyheter som är på väg inom området. Exempelvis är det allt vanligare att ett företag använder flera miljöer: egen IT, outsourcad IT och molnbaserad IT. När utrustning köpts in ansvarar IT-teknikern för installation av datorer och utrustning (hårdvara) och datorprogram (mjukvara). Ibland måste datorerna och datorprogrammen anpassas för att passa företaget. Man testar att nya datorer och program fungerar. Det kan också ingå i jobbet att utbilda användarna i de nya applikationerna.
SUPPORTTEKNIKER
En supporttekniker arbetar i en helpdesk. Då ger man hjälp och stöd per telefon till kunder eller användare som har problem med sina datorer, telefoner och/eller system. Det kan gälla att de behöver assistans med att använda datorprogrammen eller vara fel i programmen eller datorerna. Man ställer frågor för att komma underfund med vad som orsakar problemen och lotsar användaren fram till möjliga lösningar. Man skiljer ofta på first och second line support. Arbetar man i så kallad firstline support är man ofta först med att få kontakt med användaren. De mer avancerade frågorna skickar man vidare till helpdeskteknikern som arbetar i second line och som ansvarar för att lösa lite mer komplicerade frågor om systemen. När man arbetar i second line innebär arbetet en direktkontakt med en tekniker som arbetar på en mer detaljerad nivå och inte har kund/användarsupport.
LÖNEUPPGIFTER
Det är oftast individuell lönesättning & löner skiljer sig även bland olika delar av landet samt mellan stora och mindre företag. Medellön för Supporttekniker med ca 4 års arbetslivserfarenhet är ca 23 tusen i månaden för heltidstjänst & för IT-teknikern är motsvarande lön ca 26 tusen.
Önskar dig en fortsatt trevlig sommar!
Milla SYV
Frågor och svar taggade med 'antagningshandläggare' (3 st.)
-
Vad kan man jobba som efter man är med administratörutbildningen?
Hej jag har velat att plugga till administratör men undrar inom vilka arbetsområden kan en administratör jobba inom? Dom har väldigt varierande arbetsuppgifter och det fick mig tänka att dom borde kunna jobba inom olika områden.
Hej,det finns många olika varianter på yrket Administratör. Se exempel på några administrativa yrken, snabblänkarna nedan leder till... Läs hela svaret -
Vill veta och få råd?
Hej jag har frågor vill får råd och hjälp det så att jag står fortfarande som reserv i mina utbildningar. Borde jag kontakta då en gång i veckan fråga om det finns ledigt plats? Till utbildningar jag har sökt
Hej,som regel brukar antagningshandläggare kontakta de som står i reserv (i den ordningen som de står i reserv, alltså Reserv nr.1 kontaktas i första hand). Jag tror därför att det inte kommer spela... Läs hela svaret -
hur många kommer in om en utbildning har antal platser 20 ?
Hej! Jag undrar hur många tar en utbildning in på programmet ifall en utbildning har antal platser t.ex vi säger 20 och så söker 50 till programmet hur många tas in då? Vad händer ifall alla har lika i merit? Lottar man då? Om vissa personer har högre betyg vet jag att de kommer in före än...
Hej A, om en utbildning har 20 platser, då är tanken att 20 personer får antagningsbesked ANTAGEN. övriga behöriga sökande ställs i reserv. En viss... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga