Carl
    Hej! Mitt namn är Carl och har lite frågor gällande universitet eller vidareutbildning!

    Jag hade tänkt att efter gymnasiet plugga till jurist, tyvärr har jag endast ungefär 17,5 i meritpoäng vilket gör situationen svår.. Därför har jag försökt hitta alternativa utbildningar där det verkar som att det rättsvetenskapliga programmet ligger närmast.

    Min första fråga är vad som är skillnaden mellan "program", "fristående kurser grundnivå" och "fristående kurser avancerad nivå". Exempelvis "rättsvetenskapliga programmet" i örebro i jämförelse med "rättsvetenskap med inriktning mot fastighetsrätt (grundnivå)" och "rättsvetenskap magisterkurs med examensarbete (avancerad nivå)".

    Min andra fråga berör endast programmen, alltså vad som är skillnaden mellan de olika programmen som innefattar rättsvetenskap. Vad är skillnaden mellan "rättsvetenskapliga programmet med internationell inriktning" gentemot "rättsvetenskap kandidat" samt "rättsvetenskapligt program med inriktning mot skatterätt och fastighetsrätt 180 hp" och endast "rättsvetenskapligt program" på Karlstads universitet!

    Min tredje fråga berör efter studenten. Jag funderar på att efter studenten arbeta i exempelvis mataffär eller klädbutik och samtidigt läsa någon juridik kurs på distans. Detta för att maximera mina kunskaper samtidigt som jag arbetar. Vet du någon distanskurs som du kan rekommendera som kan gynna mig i framtiden baserat på mitt intresse för juridik och rättsvetenskap?

    Min fjärde fråga berör vad en rättsvetare arbetar med, har läst att det är en relativt bred utbildning som man kan få jobb på lite överallt såsom på försäkringskassor ch migrationsverket. Vad på exempelvis migrationsverket kan en så kallad rättsvetare arbeta med?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    Avancerad nivå på de svenska lärosätena är det utb., där man för behörighet behöver ha läst i 3 år (minst) på heltid på grundnivå på högskola eller universitet.

    Din andra fråga gäller att jämföra högskole-/universitetsprogram: jämför vilka kurser som ingår. Se vad som skrivs om möjligheter Efter utbildningen på utb.egen webbplats och prata med studerande ambassadörer och studievägledare på den aktuella utbildningen.

    Rekommenderar att du söker till ujik, distans med platsgaranti. och titta även på listan på studera.nu/jamfor-utbildning/?q=juridik

    ang.yrket Rättsvetare
    Det vi vet om det yrket skriver vi på framtid.se/yrke/rattsvetare

    Exakt vad en rättsvetare kan jobba på Migraritonsverket med - är det bäst att fråga Migrationsverket om vilket du gärna får göra. Jag kan tänka mig att språkkunskaper och andra utbildningar + arbetslivserfarenhet kan bli avgörande både för möjlighet till anställning och i frågan om vilka arbetsuppgifter som man kan göra på Migrationsverket: exempelvis om en anställd kan en viss språk mycket väl (ex. arabiska) då kan dennes arbetsuppgifter innefatta att bedöma de betyg/intyg och övriga dokument som personer lämnar in när de söker uppehållstillstånd (kombinationen av vissa språkkunskaper och att man har rättsvetenskaplig utbildning kan utforma de speciella arbetsuppgifter - en "nisch" - som just den anställde är extralämplig till att utföra).