said
    Hej!
    Som frågan lyder Vad är skillnaden mellan Systemutvecklare och software engineer?
    Har de samma uppgift eller de är olika arbete?
    Hur blir man software engineer respektive systemutvecklare?
    Jag ville ha information av dessa yrke, skulle varit tacksam om ni svarar.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Said!

    Det är svårt att ge ett tydligt svar på din fråga. Det jag på raka arm kan svara är att utbildning till systemutvecklare har mer betoning på programmeringsspråk.

    Men det är snarlika utbildningar med icke-skyddade namn, vilket betyder att innehåll i utbildningen med exakt samma namn kan skilja sig på olika högskolor/universitet.

    Arbetsgivare kan också mena exakt samma arbetsuppgifter men en arbetsgivare söker Software engineer och en annan annonserar efter en systemutvecklare.

    Om du står i valet och kvalet mellan de två utbildningarna, råder jag dig göra följande: välja de högskolor/universitet där du kan tänka dig studera och kontakta Studievägledare på just den institutionen för att få hjälp med jämföra utbildningar så som de är utformade på just den högskolan. Om du hittar programplaner publicerade på högskolans hemsida, kan du jämföra dem med varandra.

    Tips: kika på platsannonserna på Arbetsförmedlingens hemsida (vilka arbetsuppgifter som ingår i tjänsterna samt vilken utbildning som efterfrågas). AF gör skillnad på Systemutvecklare/programmerare och Civilingenjör, systemutveckling. Annonser på söket Software engeineer finns separat, i en egen kategori.

    Se om info om yrken inom data och it kan vara av intresse för dig.

    Hälsningar

    Mikael SYV