Ellika
    Hej! Jag är intresserad av teater, men också politik och sam-ämnena så därför tänker jag gå antingen sam eller teater. Jag undrar vad det är för skillnad på dessa och vad man måste lägga till för att de ska få samma behörighet? Kan man läsa moderna språk på teater också? Och spelar det någon roll om man t.ex. inte går geografi 1, historia 2a osv, eftersom jag inte tror att man går de på teater (?). Jag har ingen aning om vad jag vill göra i framtiden (fast har funderat på att plugga psykologi, filosofi, stadsvetenskap, språk, eller något med teater att göra), men vill ha en linje som jag tycker om och som inte är allt för stressig, alltså t.ex. teater (men inte om det är stor skillnad mellan den och sam). Tack på förhand!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Ellika!

    Både Estetiska programmet och Samhällsvetenskapsprogrammet är högskoleförberedande. Dock är det viss skillnad. Du kan se vilka kurser som läses på de två programmen i programplaner.

    Jämför Programplan för Estetiska programmet med Programplan för Samhällsvetenskapsprogrammet och du kommer att se att man får läsa Moderna språk på Estetiska programmet (valfri inriktning, dvs på inr Teater också) men att det på SA läses 2 kurser i Moderna språk som obligatoriska.

    För övrigt skiljer sig programmen på flera punkter:

    1. man läser mer obligatorisk matte på SA (matte 1b och 2b) men på ES läser man bara matte 1b;

    2. man läser mer historia på ES;

    3. man har färre obligatoriska kurser på Estetiska programmet, dvs fler valbara kurser.

    Om du inte bir behörig på gymnasiet (till den eftergymn.utbildning som du vill läsa) kan du efter gymnasiet ansöka till Komvux.

    Hälsningar

    Mikael SYV