Ella

    Hej Går ettan på teknikprogrammet. Jag sökte in med inriktningen Design och produktutveckling, men är inte lika säker om det är den inriktningen som jag vill gå. Tycker att inriktningen samhällsbyggande och miljö värker även intressant. Vet dock inte riktigt skillnaden mellan de och har försökt läsa på, men blir inte mycket klokare på det. Under detta halvåret har jag tyckt att cad 1 kursen har varit väldigt roligt och vill gärna fortsätta med liknande saker. Sen är jag inte jätte bra på att rita men sitter gärna hemma ibland och ritar och låta tankarna flöda. Vill helst gå något som är mer åt det praktiska hållet då mycket text och läsande hela tiden inte fungerar jättebra med min dyslexi.

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Ella!
    I programplanen för TE kan du se skillnad mellan olika inriktningar - det är de Inriktningskurserna som skiljer inriktningarna åt. TE är ett högskoleförberedande program och detta gäller samtliga inriktningar. Utbildningen blir inte mindre teoretisk beroende på vilken inriktning på ett högskoleförberedande program du går.
    Om du vill gå en mer praktisk utbildning, föreslår jag att du tittar på de yrkesprogrammen. Till och med det året du fyller 19 år kan du söka till årskurs 1 på gymnasiet, via gymnasieantagningen, under val- eller omvalsperioden.
    Vad gäller dyslexi, så råder jag dig undersöka om du har rätt att få hjälp av speciallärare och till anpassningar, t.ex undervisning i mindre grupp, hjälpmedel t.ex i form av "text-till-tal" (att texter bli upplästa för dig) eller andra metoder som kommer underlätta för dig i skolan.