hej Emilia,
    det är väldigt många utbildningar man kan bli behörig till på eftergymnasial nivå, oavsett vilket program och inriktning man - på gymnasiet - läser på.

    På inriktningen Ekonomi läser man matematik 3 som en obligatorisk kurs, men det går man inte på inriktningen Juridik. matematik 3 krävs /godkänt betyg i den kursen/ för att bli behörig till bl.a Fastighetsmäklarprogrammet, och för många olika ekonomiprogram på högskolenivå.

    Men många ggr kan man även på inriktningen Juridik och på Samhällsvetenskapsprogrammet men även på yrkesprogram läsa matematik 3, dock som Valbar kurs, utan någon garanti på att få läsa den. Beror mycket på vilka möjligheten skolan har.

    Vad vill du göra efter gymnasiet?

    • : Vet inte riktigt. Pappa tycker att jag borde läsa inr ekonomi istället för juridik för att få fler möjligheter efter gymnasiet men det är dock själva juridik biten som intresserar mig. Är bara rädd att jag ska välja juridik och sedan ångra mig.
    • Anna : Om du kommer in på en gymnasieskola som erbjuder båda inriktningar på Ekonomiprogrammet, kan du bestämma dig under åk1. Inriktning läser man från åk2.