Marcus
    Vad är skillnaden på IT tekniker och drifttekniker? Vilken har högst lön av dom?

    1 Svar

    Ludmila SYV på FrågaSYV
    Hej Marcus
    drifttekniker jobbar ofta inom industrí och har shemalagt arbetstid /där kvällsarbete - till kl.22, 23 eller till midnatt - ingår/. På vissa industrier /som till exempel Raffinaderier (där man gör bensin av olja)/ jobbar man "fem-skift" där nätter samt helger inkl. "röda dagar" ingår - dvs man kan vara tvungen att jobba på julafton, midsommarafton och/eller midsommardagen mm.
    På grund av alla de tillägg blir lönen - oftast - högre för en Drifttekniker.
    IT-tekniker jobbar oftast på kontorstider och inte har skift- eller helgtillägg till lönen.

    Vänligen
    SYV Ludmila