Sofia
    Jag undrar vad som är skillnaden på sociologi kandidat och sociologiprogrammet. Även vad man kan jobba med sen när man är utbildad? Är det någon mening för mig att utbilda mig till detta som vill bli kurator?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sofia,
    Kurator inom sjukvården - blev nyligen ett legitimations-yrke och det är Socionomprogrammet + påbyggnadsutbildning som krävs för att få jobba inom det yrket;
    skolkurator - är ännu inte ett legitimationsyrke och arbetsgivare kan anställa vem de själva vill; erfarenhet säger dock att i de flesta fall anställs personer med socionomexamen + påbyggnadsutbildningar efter socionom + några års (som minst) erfarenhet av att ha jobbat inom socialtjänsten eller ungdomsprojekt eller andra "socionom-jobb".

    Att med grundutbildning till sociolog få jobb som kurator känner jag inte några exempel på. Det exempel jag känner till är att man med sociologi som huvudämne i kandidatexamen fick halvtidsjobb (tidsbegränsad anställning) på ett hem för bostadslösa personer med missbruksproblematik; jag tror tjänsten hette "stödpedagog" i anställningsavtalet; och så jobbade den personen också inom hemtjänsten och som personlig assistent samtidigt - för att komma upp till heltid. Vad jag minns, så fanns det 155 sökande till den tidsbegränsade till några månader halvtidstjänsten som alla hade olika högskoleutbildningar; det var alltså tuff konkurrens, även om jobbet var tillfälligt och ej på heltid.

    Om ditt mål är att jobba som Kurator, rekommenderar jag söka till socionomprogrammet.