Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du får gärna se i programplanen för naturvetenskapsprogrammet vilka inriktningskurserna är på båda inriktningar. Det är obligatoriskt att ha betyg i alla kurser inom en av inriktningar, om man, på gymnasiet, ska uppfylla kraven för examensbevis. Programplanen finner du på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/NA/programplan/Programplan_NA.pdf
    I inriktningen Naturvetenskap ingår, som obligatoriska, följande kurser: Fysik2, Kemi2, Biologi 2 och Matematik 4. På den andra inriktningen kan de kurserna läsas som valbara (om skolan ger möjlighet att erbjuda det). Och de kurserna som jag nämner över (inriktningskurserna på inriktningen naturvetenskap) krävs för särskild behörighet till svenska utbildningar som leder till yrken Läkare, Tandläkare, Veterinär, Fysiker, AstronomMarinbiolog, Civil- och högskoleingenjör (kan finnas fler utbildningar som också ha alla de kurserna eller några av dem för särskild behörighet; jag gav bara några exempel på yrken).

    Studie- och yrkesvägledare