Alex2942

    Jag går just nu andra året på el-och energiprogrammet och börjar tredje året efter sommaren. Det kanske inte var rätt val men ser inga möjligheter att byta såhär pass sent så jag går klart tänkte jag. Men eftersom att jag senare vill plugga till läkare behöver jag de kurser som krävs för den särskilda behörigheten. Därför tänker jag att naturvetenskapligt basår är ett lämpligt alternativ. Jag tänkte först på SU men det krävs matte 3 för att söka och jag har och kan inte heller läsa den under min gymnasietid (har frågat rektor). Men hittade även naturvetenskapligt basår på Åsö vuxengymnasium och där räcker min matematik 2a. Det jag dock inte vet är hur urvalsproccessen fungerar. Från min förståelse är detta ett komvux och därför antar jag att man inte söker på samma sätt som om man hade sagt på basår till en högskola (till ex su.), alltså gymnasiebetyg/HP. Så min fråga är alltså vad det är som avgör om man kommer in och om det generellt är "lätt" att komma in alltså om det oftast är mer sökande eller platser. Tack

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    förutom de alternativ som du nämner i din fråga finns även möjlighet att söka till basåret på folkhögskolorna. Till varje folkhögskola söker du separat, direkt till skolan. Börja med att kika på framtid.se/studier/folkhogskola
    Vad gäller utbildningar på komvux (vuxenutbildningen) så gör du ansökan via komvux i den kommunen där du är folkbokförd vid tiden då du gör din ansökan. Antal studieplatser på komvux-utbildningar bestäms av budgeten som komvux har för just det året (hur många platser som komvux har råd att köpa). Numera gäller följande: komvux prioriterar köpa studieplatser till de sökande som är i "störst behov av utbildning". Exakt hur man tänker kring "störst behov" kan vara lita olika. Mitt råd är att du i din ansökan till komvux uppger tydligt att ditt mål är att skaffa behörighet till högre studier. Var god läs även en sammanfattning på https://www.fragasyv.se/info/komvux-eller-naturvetenskapligt-basar

    Studie- och yrkesvägledare