Maria

    Hej, jag ska göra mina individuella val inför 3an nästa år. Min fråga är vad som är bäst att välja eller vad som gynnar mig mest. Jag har enkelt för matte och gillar inte direkt Engelska men den ger ju såklart mer merit. Så vad är bäst att få till exempel ett A i matte 3b och få 0.5 i merit eller få ett C i engelska 7 och få 1 i merit? Tack på förhand!!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Maria,
    om du kan läsa båda - är det då ännu bättre: fråga om du både kan läsa matte 3b och eng7.

    Om du måste välja en av de kurserna... och vill välja utifrån hur stor höjning av meritvärdet du kan få, så kan vi ta ett exempel:
    Vi säger att du har B i snittbetyget vilket kommer ge dig 17.5 i jämförelsetal och att du, förutom matte 3 och eng 7 ej kommer ha några meritpoäng - för enkelhetens skulle, för att kunna förklara på ett tydligare sätt.
    Och vi säger då att du i exempel 1 får 1 i matte 3b och i exempel 2 får C i engelska 7.
    Så här kommer det bli:
    Exempel 1
    ditt jämförelsetal 17,5 och med A i matte 3b kommer du få höjning i ditt jämförelsetal med + 0.1 och sedan + 0,5 meritpoäng på det; så blir ditt Meritvärde 18,1
    och
    Exempel 2
    ditt jämförelsetal är detsamma, 17,5 och för C i Eng7 får du en sänkning med - 0.1 men sedan en höjning med + 1.0 (meritpoäng) så blir ditt meritvärde 18,4
    men om du får endast E i eng7, blir ditt meritvärde 18.2
    ______
    Skulle du kunna läsa både matte 3b och 4 och få 1.0 meritpoäng för de två mattekurserna och högre betyg i mattekurserna t.ex A i matte 3b och B i matte 4, skulle du få ännu högre höjning av ditt meritvärde.