1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sofia!
    Antal utbildningsplatser "ställs mot" sökandes meriter. De sökande med högst merit kommer in först, och sedan - med lägre meriter så länge platserna räcker; när platserna är slut, konstaterar man att hen som kom in sist hade t.ex meritvärde på 19.38 (det betyder att någon med det meritvärde kom in, men det kan vara någon eller några med samma meritvärde som inte kom in; alla med högre meritvärde kom in och alla med lägre - blev utan plats, denna gången...). Och så kan man titta på hur det var året innan och ännu året innan... men hur det blir i framtiden är det ingen som vet; detta för att man på förhand kan inte veta hur många som söker och hur höga meriter de kommer att ha "med sig". Så fungerar konkurrensprincipen. Och därför blir antagningsgränserna ofta Olika från en antagningsomgång till nästa. Om gränsen blir exakt samma som förra gången, då är det slumpen, att det råkade bli så.

    Frågor och svar taggade med 'case metoden' (2 st.)

    • Emilia

      Vilka skolor använder sig av case?

      Tycker att studietekniken ’case’ verkar interssant men jag undrar hur många skolor som använder sig av det. Men också vad det finns för, för-nackdelar.

      Julia: : Hej,Sjölins gymnasium Södermalm >> - använder sig av Case-metoden. På Anna Whitlocks gymnasium >>är case en av de metoder som lärare använder, men skolan har inte byggt hela... Läs hela svaret
    • Annika

      Case metoden vs vanligt gymnasium?

      Hej! Har läst lite angående case metoden som Sjölins gymnasium använder. Har ni någon erfarenhet av detta sätt att lära sig på? Bra, dåligt? Vilken typ av människa tror ni detta passar för?

      Liselotte: : Hej Annika! Vi som svarar på frågor här är Studie- och yrkesvägledare, inte lärare och har därför inte djup kunskap i olika pedagogiska metoder, som lärare använder sig... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga