Msgana

    Hej går tredje året på gymnasiet och läser handel och administration. Jag har inga F och det går bra för mig men jag vill studera vidare efter gymnasiet till personalvetare och jag vet redan att jag ej kommer vara behörig till programmet då jag läser handel så vilka ämnen jag behöver läsa på komvux ? Hade redan tänkt läsa matte 2b men tror de kommer behövas mer ämnen?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    behörighet till personalvetarprogrammet kan se ut på detta sättet: "Matematik 3b alt 3c och Samhällskunskap 1b alt 1a1 +1a2." Alltså för särskild behörighet kan du behöva inte bara matematik 2 men även matematik 3. Du behöver också ha godkänt betyg även i samhällskunskap 1a2.
    För grundläggande behörighet behöver du ha Examensbevis från gymnasiet (eller från komvux) + godkända  betyg i svenska 2 och 3 samt i engelska 6.
    Det går säkert att hitta program inom personalvetenskap som inte kräver matte 3, utan det räcker med matte 2 och då räcker det i så fall även med godkänt betyg i Matematik 2a.
    Så, jag vill råda dig läsa
    svenska 2 och 3
    engelska 6
    matematik 2a (eventuellt också sedan även 3b)
    samhällskunskap 1a2.
    Om du får godkända betyg i alla de kurserna + har examensbevis blir du behörig sökande till utbildningar på de svenska lärosätena som leder till yrket Personalvetare.

    • : Hej!
    • : Jag har redan godkänt i svenska 2 och löser svenska 3 just nu kommer förmodligen bli godkänd sen har jag löst samhällskunskap 1 och engelska 6. Så behöver jag bara ta matte 2 b och matte 3? Behöver jag ej tex lägga till naturvetenskap 2 eller sociologi ?
    • Milla : Du behöver förutom specifika kurser för grundläggande och för särskild behörighet även ta ut EXAMENSBEVIS från gymnasiet. Naturkunskap 2 eller Sociologi krävs inte för särskild behörighet inför personalvetarprogram. Sociologi krävs inte till något program på de svenska lärosätena. Naturkunskap 2 krävs inför några olika utbildningar som t.ex sjuksköterskeprogrammet, men inte till personalvetarprogram. Prata gärna med SYV på din gymnasieskola.