Angelica

    Jag har nämligen inte blivit godkänt på svenska 1 och behöver därför gå om kursen i 2:an. Finns det möjlighet att jag få gå svenska 2 och 3 i 3:an och slipper gå fjärde året.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Angelica,
    om du går på ett yrkesprogram, är inte svenska 2 och 3 obligatoriska kurser, men om du går på ett högskoleförberedande program - då är även svenska 2 och 3 Obligatoriska kurser.
    Utan godkänt betyg i svenska eller SAS, svenska som andraspråk1 kan man inte få ut examensbevis från ett yrkesprogram;

    för att få ut högskoleförberedande examen behöver man ha godkända betyg i svenska 1, 2 och 3. Eller i SAS 1, 2 och 3.
    Hur man uppnår (eller Om man uppnår de betygen) - är olika från en elev till en annan. Prata gärna med SYV på din skola.
    Hälsningar

    Mikael SYV