Melinda

    Hej ! Jag hade tänkt söka till förskolepogramet hösten 2021 , och undrar om det är något jag behöver läsa upp? , jag gick hantverks programmet , och gick ut med 2500 poäng , Har gjort , Engelska 5 , Svanska3 , material och miljö, naturvetenskap1a, religonkunskap 1, samhällskunskap 1a1 , historia 1a1, fotograf , , tradition och utveckling , entreprenörskap ,hantverksteknik1,2,3,4,5 ?

    • Anna :

      Vill du utbilda dig till förskollärare? Eller menar du att du vill komma in på något annat program?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej! Om du vill utbilda dig till förskollärare, så är det ett program på högskolenivå och du behöver därför även godkänt betyg i engelska 6 och för särskild behörighet även godkänt betyg i Naturkunskap 1b (eller i Nk1a1 och 1a2).
    Har du fått ut Examensbevis (eller Studiebevis) när du slutade på gymnasiet?
    I vilket fall - boka gärna tid med SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd för att diskutera om du har grundläggande behörighet (troligtvis inte - för du saknar eng 6) och på vilket sätt du behöver komplettera.